De stuiptrekkingen van een industrie

In Europa is in de eerste week van dit jaar een voorstel afgeweerd om alle internetverkeer te controleren op auteursrechtinbreuk. De week erop begon de IFPI, de wereldwijde vertegenwoordiger van de muziekindustrie, een nieuw offensief om een vergelijkbaar voorstel alsnog door te duwen.

De muziekindustrie dondert momenteel in elkaar. De verkoop van cd’s zakt in en de ene na de andere grote platenmaatschappij kondigt massa-ontslagen aan. De oorzaak? Online piraterij, beweert de muziekindustrie: niemand koopt nog een cd, iedereen kopieert muziek. Platenlabels gaan eraan tenonder, zodat de industrie zich wel tot de politiek moet wenden om in leven te kunnen blijven.

Hun verhaal is vals. Wat er in werkelijkheid gebeurt is dat zowel muzikanten als muziekliefhebbers zich van de industrie afkeren en via internet nieuwe wegen vinden om elkaar te bereiken. De muziekindustrie, die decennia achtereen uitsluitend muziek uitbracht wanneer ze alle rechten erop kreeg, ziet de ene na de andere grote artiest vertrekken: van Madonna tot Trent Reznor, ze willen geen platenmaatschappij meer die hen de wet voorschrijft en die intussen zelf het leeuwendeel van de winst opstrijkt. Steeds meer artiesten beginnen voor zichzelf en verkopen hun muziek via internet. Of ze sluiten, zoals Madonna, contracten met toerorganisators: aan optredens verdienen ze aanzienlijk meer dan aan de plaatverkoop.

De muziekindustrie werkt via een inmiddels hopeloos verouderd systeem. De distributie van muziek is fundamenteel veranderd sinds er geen drager meer nodig is en hits niet meer worden gemaakt via ouderwetse pluggers of top-40’s. Jarenlang weigerde de muziekindustrie zich te oriënteren op nieuwe modellen van distributie. En nu is het te laat. Artiesten verspreiden hun werk gratis via Myspace, worden bekend via Last FM, Sellaband en YouTube, en verkopen cd’s en losse nummers via hun eigen website en bij optredens. Zelfs op de website van MTV verschijnen lange artikelen waarin het failliet van de platenindustrie wordt aangekondigd en waarin artiesten uitleggen hoe je je rechten in eigen hand kunt houden.

Intussen klagen de platenmaatschappijen: het zijn de fans die het hebben gedaan, het is internet dat ze kapot maakt. Dat laatste klopt: maar alleen omdat de industrie jaren achtereen heeft geweigerd te snappen wat er gaande is en nieuwe technologieën hebben genegeerd. Je kunt niet meer eisen dat fans een hele cd kopen als ze alleen dat ene nummer willen, je kunt niet eisen dat fans voor elke afspeelmethode opnieuw braaf geld neerleggen, je kunt niet eisen dat artiesten in ruil voor verspreiding al hun rechten afstaan wanneer er een nieuw en makkelijk medium ontstaat waar de distributiekosten bijna nihil zijn geworden.

Wat we nu zien, is de finale kramp van de platenindustrie. Hun stuip is krachtig en hun lobby sterk. Er zijn politici die serieus luisteren naar hun plannen om alle internetverkeer aan de bron te controleren: alles wat gebruikers versturen, zou bit voor bit moeten worden gecontroleerd. Is een mogelijke auteursrechtinbreuk werkelijk een dergelijke afluisterstaat waard? Er zijn voorstellen om gebruikers die iemands auteursrecht schenden, permanent van internet af te sluiten – een draconische maatregel in een tijd waarin alles, van bellen, tv kijken en belastingaangiftes doen, via datzelfde internet loopt.

‘In het Westen maken we ons druk om landen als China, waar de staat internet censureert en controleert,’ zei een criticus deze week. Maar hier bepaalt de muziekindustrie kennelijk wat mensen wel en niet mogen.

Links:

Aantal reacties: 8

  1. Thomas J. Boschloo ≡ 05 Feb 2008 ≡ 15:51

    Ik heb volgens vele mensen die mijn flat bezoeken een aanzienlijke hoeveelheid cd’s. Toch is internet voor mij een uitkomst. Ik heb er albums kunnen downloaden die nooit in Nederland te krijgen zijn geweest. Grote platenzaken verkleinen hun assortiment waardoor ik er eigenlijk alleen nog DVDs en PC games koop. Ik moet de neiging onderdrukken niet meteen iets op internet te zoeken voor ik naar hun webwinkel ga.

    Gisteren was op het nieuws dat de Boudisque er mee gaat ophouden. Een van de redenen dat ik nog wel eens in Amsterdam kwam om me aan hun assortiment te vergapen.

    Dan lees je weer ergens dat de PC game dood is en er alleen nog online spelen zullen zijn in de toekomst (met of zonder reclame)

    Ik wil best betalen voor goede content op het glimmende schijfje. Maar het aanbod is er tegenwoordig steeds minder naar. Wiens schuld dat is? Mijn eigen schuld. Ik heb immers de makers van al dat moois nooit echt willen ondersteunen omdat ik alles ook gratis kon krijgen.

    De uitzondering op deze constatering is wel Microsoft Office en Windows overigens. Misschien moet daar eens een heffing op komen om de slachtoffers van dit download platform te compenseren.

  2. Henk2 ≡ 06 Feb 2008 ≡ 15:52

    Het gaat heel langzaam: http://www.xs4all.nl/nieuws/bericht.php?msect=nieuws&id=947

  3. Cynthia ≡ 06 Feb 2008 ≡ 15:52

    Verandering hou je nou eenmaal niet tegen. Ik moet zeggen dat ik minder cd’s koop. Ik ga wel meer naar concerten toe. Wat ik graag zou willen hebben zijn cd’s van de concerten waar ik naar toe ben geweest. Die zou ik wel kopen. Ani DiFranco heeft wel vijf verschillende bootlegs van concerten die ze heeft gegeven. Niet te krijgen via internet. De verkoop na de concerten liep geweldig. DVD’s van concerten koop ik ook nog geregeld. De muziekindustrie is niet zo creatief als dat de artiesten zijn.

    Ik denk dat je gelijk hebt Karin, de muziekindustrie veranderd en daar is niets mis mee. Het hele internet controleren is ook niet te doen. Als ze dat willen, lijkt het me verstandiger dat ze eerst de kinderporno pogen te verwijderen.

    Gr Cynthia

  4. postkantoor ≡ 06 Feb 2008 ≡ 15:52

    Ik koop nog altijd heel regelmatig cd’s,maar wel vaak van mensen die in eigen beheer uitgeven. Ik vind het nu eenmaal fijn een tekstboekje erbij te kunnen pakken,het artwork te bekijken etc. Met het verdwijnen van DE platenmaatschappij heb ik geen enkele moeite,maar die glimmende schijfjes mogen wat mij betrefd echt wel blijven.

  5. Nils ≡ 08 Feb 2008 ≡ 15:52

    Er is een leuk verhaal over Paul McCartney, uit de begindagen van de Beatles. Dat hij bezig was met zijn band wereldberoemd te worden besefte hij voor het eerst, toen de postbode die zijn post bezorgde, een liedje van hem liep te fluiten..!

    Volgens de huidige ideeën van de platenmaatschappijen zou die postbode een flinke aanslag betreffende de auteursrechten mogen ontvangen. Of een prop in de mond moeten krijgen om verdere inbreuk op die rechten te voorkomen.

  6. nee@niet.grom ≡ 11 Feb 2008 ≡ 15:52

    MySpace is HELEMAAL GEEN onafhankelijk distributiekanaal a la Limewire maar is het commerciele eigendom van “the world’s largest media conglomerate company”, News Corp van Rupert Murdoch. Dat men het gebruik van MySpace doet voorkomen als een onafhankelijk kanaal geeft blijkt van dat zelfs zij zich verkijken op de schijnbare onzichtbaarheid van media conglomeration.

    Voorbeeld: vrienden van mij gebruiken hun MySpace account voornamelijk als reclame-uithangbord: ze hebben weliswaar gratis mp3tjes van hun cd, maar bieden tevens de cd zelf te koop via hetzelfde MySpace account.

    Vervolgens: de vanity labels van mensen zoals Reznor en Madonna. De meeste van zulke ZOGENAAMD onafhankelijke labeltjes (die artiesten zelf runnen en zelfgekozen acts produceren) zijn voor de distributie nog steeds afhankelijk van de mainstream distributiekanalen zoals WEA of de Alternative Distribution Alliance (doe maar een Wikipedia search). Platenmaatschappijen zullen verdwijnen als platenmaatschappijen, maar zullen zich op hun distributie-functie concetreren. Moses Avalon zegt in zijn boek dat de vanity-labels boutique achtige fronts zullen worden van gecentraliseerde distributiemagnaten. Verkijk je dus vooral niet op artiesten die hun eigen label zeggen te runnen!!! Wie nog steeds (wereldwijd) cds wil verkopen zal nog steeds afhankelijk van de distributeurs.

    Dat er met touren (lees: merchandise-sales, lees: sponsoring) meer geld te verdienen valt dan met platenverkoop is al bekend sinds de tijd van de LP (zie het boek Hit Men) en heeft dus niets met de opkomst van mp3tjes en P2P/shareware te maken.

    Als de opkomst van een nieuw technisch formaat de doorslaggevende factor is, waarom is iedereen die ik ken overgestapt op DVDs in plaats van gratis ge-DivXde versies downloaden van USENET of torrents? Waarom blijven mensen XBoxen kopen als ze ook gewoon gekraakte geconverteerde PC versies van hetzelfde spel kunnen dlen van het net?

  7. JuZo ≡ 21 Feb 2008 ≡ 15:52

    http://www.l1.nl 20-02-08 19:52

    -.-.-

    Roland Wuijster hoofd strategie en research nij ABP Vermogensbeheer:

    ABP belegt in muziek- en uitgaverechten

    Het ABP gaat investeren in muziek. Het pensioenfonds in Heerlen heeft voor 140 miloen euro muziekuitgaverechten gekocht van Universal Music Groep, de grootste muziekuitgeverij ter wereld. Het gaat onder meer om de rechten van nummers van Madonna, The Kaiser Chiefs en Billy Ocean.

    Voor zover bekend is het de eerste keer dat een pensioenfonds belegt in muziekcatalogi. Het ABP verwacht dat de muziekrechten op jaarbasis een rendement tussen de 8 en 12 procent opleveren. Het ziet het ook als een goede investering op de lange termijn.

    .-.-.

  8. JuZo ≡ 29 Feb 2008 ≡ 15:52

    GPD bladen 28-02-08
    -.-.-
    MediaMotion is een van de vier grootste cd-fabrieken in Europa. Grootste cd-fabriek p1otseling failliet

    DEN RAAG MediaMotion in Uden is failliet. De 400 medewerkers van de vroegere fabriek van platenmaatschappij EMI kregen dat gistermiddag laat te horen. Bij de enige grote perserij van cd’s en dvd’s in ons land werken in piekperi­ode’s ook nog eens 600 uitzendkrachten.

    Niemand zag dit aankomen, zegt CNV-bestuurder Frans ten Broeke. “De directie heeft de werknemers totaal onverwacht bij elkaar geroepen. Zelfs de ondernemingsraad en de vakbonden zijn niet van tevoren geïnformeerd.”

    De Nederlandse directie heeft zelf faillissement aangevraagd nadat een deal met de Universal Flimstudio’s afketste. MediaMotion maakt deel uit van de ECF-Group. Dit concern omvat ook distributiebedrijven in Uden en Eindhoven en nog bedrijven in Breda, Eindhoven (Vespro) en Haarlem (Printmotion). Alleen voor het productiebedrijf in Uden is faillissement aangevraagd.

    MediaMotion is een van de vier grootste cd-fabrieken in Europa. In Nederland is geen ander bedrijf in die sector van vergelijkbare omvang. “MediaMotion heeft zestig tot zeventig persen. Alle andere hebben één tot hooguit vijf persen”, aldus de woordvoerder van de stichting Brein. Die stichting jaagt op muziekpiraten, producenten van illegale cd’s en dvd’s. “Het is al langer onrustig in de sector. De cd-verkopen lopen snel terug en de groei in dvd’s kan dat bij lange na niet goed maken. Elke perserij heeft het moeilijk.”

    In Uden fabriceert EMI alle cd’s voor de Europes markt. Die platenmaatschapj)ij heeft nu dus een groot probleem. Ook de grotere onafhankelijke maatschappijen in Nederland laten hun cd’s in Uden persen. De vakbond hoopt op een doorstart van MediaMotion, Ten Broeke wil hierover zo snel mogelijk in gesprek met de curator.

    De directies van MediaMotion en EMI waren gisteren niet bereikbaar voor commentaar.

    De vakbond had al niet zo’n hoge pet op van het bedrijf. Ten Broeke: “De werkdruk is er enorm en er is geen CAO, alleen een soort bedrijfsregeling. We proberen al anderhalf jaar om hierover met de directie in gesprek te komen. Zonder resultaat.”

Schrijf een reactie

E-mail adressen worden niet getoond noch aan derden doorgegeven.
Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

Hou me per e-mail op de hoogte van nieuwe reacties op dit artikel.
      (U kunt zich hier abonneren zonder zelf te hoeven reageren.)