Middenoor

Tijdens de daling in het vliegtuig deden mijn oren flink zeer, daar heb ik anders nooit last van. Beetje slikken, beetje klaren, over. Raar, maar verder geen aandacht aan besteed.

Donderdagochtend, daags na aankomst, deed mijn rechteroor zeer: er stond druk op. ‘s Middags maakte ik een afspraak met de huisarts voor de volgende dag maar een uur later was de pijn zo erg dat ik wist dat ik de nacht niet zonder meer zou doorkomen. Meteen naar de huisarts, dus.

Het bleek een middenoorontsteking te zijn. Inmiddels heb ik me wat ingelezen en het komt waarschijnlijk door de combinatie van steeds iets te hard klaren – waardoor je buis van Eustachius overbelast raakt – en het zoute water, waardoor de zuurgraad in je oor te laag wordt en bacteriën vrij spel krijgen. Een recept gekregen voor neusdruppels (die verwijden de buis van Eustachius, waardoor de druk op je trommelvlies afneemt), pijnstillers (1000 mg paracetamol per pil) en antibioticum, dat laatste voor als het niet snel beter wordt. Het weekend was immers in zicht.

De pijn was vreselijk. Trappelend in bed. Uit arren moede mijn ouders gebeld: ‘Mam, zeg ‘s iets liefs, ik heb zo’n vreselijke pijn…’ Niet kunnen slapen van de pijn. Een kloppend, bonkend oor met veel druk erop. Rond twee uur ‘s nachts brak het trommelvlies en begon mijn oor te lopen: waterig spul, met wat roze van bloed. De pijn zakte iets maar tegen die tijd had ik ook al vijf van die pillen op.

Inmiddels is het bijna 48 uur na het doktersbezoek en 36 uur na het breken. Elf van die pillen op. Je mag er maximaal 4 per dag maar daarop red ik het niet. Mijn oor loopt nog steeds, er komt kennelijk geen einde aan het water dat eruit moet, en soms klontert de boel weer dicht zodat de druk op mijn trommelvlies toeneemt. Ik slaap veel, steeds met mijn zere oor onder zodat de troep eruit kan lopen. Ik heb al tientallen tissues volgedruppeld met oorvocht. Vrijdagochtend ben ik maar begonnen met de antibiotica.

Godsallemachtig. Wat doet een middenoorontsteking allejezus zeer. Ik heb maar twee keer eerder in mijn leven zoveel pijn gehad: bij een ms-aanval, waarbij het leek of er een speer door mijn hoofd was geschoten, en na de hersenbloeding.

Op de volgende duikvakantie neem ik zure oordrupels mee en ik ga nog ‘s heel goed leren hoe ik voorzichtiger kan klaren.


Aantal reacties: 33

  1. moos ≡ 28 Feb 2009 ≡ 15:48

    Ja, slim hoor… een beetje een verhaaltje gaan schrijven over hoeveel pijn je hebt, zodat je het volop kunt ervaren, en het liefst zo gedetaileerd mogelijk, zodat je je volop kunt contreren op hoeveel pijn het toch doet :(

    Doe weer eens iets leuks schrijven. over visjes en zeemeerminnen bijvoorbeed. (dat schijnt te helpen…)

  2. Reinoud ≡ 28 Feb 2009 ≡ 16:02

    helaas is een van de bijverschijnselen van duiken dat je meer kans loopt op oorontstekingen. Naarmate je meer ervaring krijgt gaat het klaren makkelijker -ook omdat je meer gaat letten op de drukverschillen en het dus vaker en minder hard doet-, en je wordt meer alert op de verschijnselen.
    Zure oordruppels werken prima preventief en bestaan voornamelijk uit een mengsel van wat zuur en olie (dus een soort vinaigrette in je oor). Omdat de apotheek dat mengt moet je er wel een receptje voor halen.

    Ik heb ook wel eens een oorontsteking opgelopen en je hoofd trekt inderdaad ongeveer scheef van de pijn…

    Maar ik hoop dat dit je allemaal niet weerhoudt van verder duiken in de toekomst. Daar is het veel te mooi voor!

  3. Spaink ≡ 28 Feb 2009 ≡ 16:51

    Reinoud, ik kom nog wel ‘s klaarles bij je nemen :)
    En nee, dit zal me niet afhouden van het duiken, maar ‘t is wel een nare afloop van een verder bijna perfecte vakantie.

  4. Michiel ≡ 28 Feb 2009 ≡ 17:57

    God wat vervelend voor je! Ik weet precies hoe je je voelt.

    Ik had vaak middenoorontstekingen toen ik klein was en ik herinner me de helse pijn. Twee keer per jaar. Midden in de nacht naar de KNO arts om mijn trommelvlies te laten doorprikken. Die ontstekingen werden veroorzaakt door het gore water in het haagse zwembad Mauritskade, waar we schoolzwemmen hadden. Het was mijn grote angst toen ik ging duiken dat het weer zou kunnen gebeuren.

    Ik heb inmiddels wel een geperforeerd trommelvlies gehad (6 weken niet duiken). Maar gelukkig geen oorontstekingen meer. Duiken in de Rode Zee geeft vooral gevaar voor buitenoorontstekingen vanwege kleine koraalstukjes in het water. Maar dat is veel minder erg.

  5. Spaink ≡ 28 Feb 2009 ≡ 18:41

    Twee keer per jaar? Ocharme… en dan was je nog een ukkie. Ik heb inmiddels groot respect voor de kinderen die het krijgen, zoveel pijn en dan niet goed begrijpen hoe & wat. En ja, natuurlijk ben je daar later bang voor als je gaat duiken.

  6. Darella ≡ 28 Feb 2009 ≡ 19:05

    Leuk, zo’n duikvakantie ;) Ik heb altijd mazzel gehad geloof ik. Heb uren op de vloer doorgebracht omdat ik er altijd hevige evenwichtsstoornissen van krijg, maar pijn, vrijwel nooit. (Gaat druk iets staan afkloppen)

  7. Puck ≡ 28 Feb 2009 ≡ 21:55

    Wat is ‘klaren’ precies? Is dat heel hard blazen met je neus en mond dicht, tot je oren ‘ploppen’?
    Dat doe ik regelmatig, namelijk. En ik stop niet bij de plop: ik ga door tot de lucht die niet door mijn dichte neus en mond kan door mijn oren piept, en ik heel heel duizelig word. Het is een kortdurende hel maar het helpt, hoe vreemd dat ook klinkt, als ik weer eens last heb van een band om mijn schedel en draaiduizelingen. Doe-het-zelf-ostheopathie.
    Maar als je daar oorontsteking van kan krijgen moet ik er misschien toch eens mee ophouden…

  8. Spaink ≡ 28 Feb 2009 ≡ 22:49

    Puck: ja, dat is klaren, en ja, als je het doet totdat het piept doe je het veel te hard, daarvan kunnen je oren permanent beschadigen. Een middenoorontsteking zul je er (denk ik) niet mee oplopen, maar daar kan Reinoud je wellicht meer over vertellen – die weet meer van duiken en al wat eraan vastzit dan ik.

  9. Pietie ≡ 28 Feb 2009 ≡ 23:40

    Oeioei, vreselijk, wat jammer dat je zo’n prijs moest betalen voor zo’n mooi avontuur. Sterkte, en hopelijk is het gauw weer opgeknapt.

  10. HenK ≡ 01 Mar 2009 ≡ 03:27

    12 uur later…
    Ik hoop voor je dat het inmiddels een stuk draaglijker is geworden, want dat zou eigenlijk wel moeten nadat er zoveel uit is en na twee dagen van de antibioticakuur.
    Na ook wat inlezen… je moet wel in de gaten houden dat er geen serieuze dikte achter je oor ontstaat (zodanig dat je oor naar voren wordt geduwd), want dan moet je echt naar de KNO-arts.
    De kans erop is trouwens niet zo groot, hoor.

    Sterkte en een (voor)spoedig herstel gewenst !

  11. Kuba ≡ 01 Mar 2009 ≡ 11:48

    Ooronsteking is hels; je kan dat oor niet even naast je neerlegen en zelf even ergens anders heengaan.
    Volgende keer die zure druppels preventief nemen, Karin, het werkt echt. Ik heb 2 keer gehad wat jij nu hebt, maar dan (gelukkig) in iets mindere mate. Ik kreeg daar ook nog 5 weken evenwichtstoornissen bij cadeau en dat is iets wat ik echt niet meer wil.
    Beterschap!

  12. juzo ≡ 01 Mar 2009 ≡ 12:59

    http://www.solgar.nl/groep/2/Solgar+Producten/product=1000231

    Beterschap.

  13. Janiek ≡ 01 Mar 2009 ≡ 12:41

    Oei, ik hoop voor je dat het gauw beter wordt. Zelf nooit gehad, maar wel gezien hoe kinderen eronder te lijden hebben. Echt heel erg.

    Beterschap!

  14. Reinoud ≡ 01 Mar 2009 ≡ 15:25

    Klaren staat hier mooi uitgelegd:
    http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20050614_duiken02

  15. Herrad ≡ 01 Mar 2009 ≡ 16:45

    Hallo Karin,

    Hoop dat het snel weer over gaat.
    Liefs,
    Herrad

  16. Joan ≡ 02 Mar 2009 ≡ 01:05

    Au! Kan me een middenoorontsteking herinneren, vele jaren terug, maar wel al toen ik volwassen was. Dacht dat ik gek werd van de pijn. Wilde met m’n kop tegen de muur rammen, om die pijn maar minder te laten worden.

    Hoop dat de antibiotica inmiddels zo zijn aangeslagen dat de pijn weg is, en anders echt met gezwinde spoed naar een KNO-arts, misschien sowieso geen overbodige luxe als je een beetje prettig door wilt gaan met duiken.

  17. wdsa ≡ 20 Mar 2009 ≡ 13:14

    Zure oordruppels zijn nuttig bij een ontsteking van de gehoorgang, bij een middenoorontsteking doen ze niets, bij een doorgebroken trommelvlies geven ze veel meer pijn (als dat nog mogelijk is). Uitkijken daar dus mee!

  18. Spaink ≡ 21 Mar 2009 ≡ 01:04

    wdsa: zure druppels helpen een ontsteking in de gehoorgang te voorkomen, heb ik begrepen – niet om ‘m te genezen. Een middenoorontsteking is inderdaad van een andere orde. Als je ‘m hebt moet je vooral niks druppelen dat niet voorgeschreven is. (Wat de pijn betreft: ik zweer sindsdien bij Ibuprofen. veel beter dan paracetamol…)

    De KNO-arts waarnaar ik uiteindelijk ben verwezen wijt de ontsteking vooral aan het vliegen. Mijn trommelvliezen waren al wat overbelast wegens dat te harde klaren van mij, maar de ruim 50 uur rust na de laatste duik had ruim voldoende moeten zijn. Haar voornaamste advies was om voortaan voor landing en stijging otrivin te gebruiken (dat verwijdt je buis van Eustachius en zorgt daarmee voor een betere afvoer van drukverschillen). En ik moet voortaan goed kauwen bij stijgen en landen.

    (Waarom moet ik nu ineens aan Van Kooten & De Bie denken? ‘Goed kâweh, opdat ut regelmahtig in je bloed komp!’)

  19. Elisabeth Oord ≡ 02 Apr 2010 ≡ 15:13

    hallo
    ik ben Elisabeth Oord en heb ook vaak oorontsteking gehad een keer een wel hele pijnlijke . ik was aan t logeren bij oma in Rotterdam de elende begon al bij mijn ouders oorpijn en niet zo,n beetje ook dus wij daar in Rotterdam naar een onbekende huisarts zelf kom ik uit Hoogeveen dus daar in rotterdam meteen na de huisarts acuut naar een ziekenhuis dat oor moest heel snel worden doorgeprikt t gebeuurde in de tijd dat t nog niet verdoofd werd nou dat heb ik geweten wat deed dat vreselijk veel pijn zeg dat oor door prikken ik heb gegild van de pijn ik was 11 jaar oud maar daarna kwam er heel veel pus en etter uit o wat deed dat zeer
    groeten Elisabeth Oord uit Hoogeveen

  20. Rose-Marie ≡ 18 Aug 2010 ≡ 16:28

    Ik weet hoe het is ik zit namelijk nu in griekenland en heb nu zelf oorontsteking ;s
    doet doorprikken pijn

  21. Rose-Marie ≡ 18 Aug 2010 ≡ 16:28

    Doet door prikken heeel erg pijn ???

    wanhopig ..

  22. Spaink ≡ 18 Aug 2010 ≡ 19:52

    Of doorprikken pijn doet, weet ik niet – bij mij brak het vlies uiteindelijk vanzelf – maar ‘t kan noit meer pijn doen dan zo’n ontsteking zelf. De is inderdaad verrekte pijnlijk. En zodra het vlies gebroken was, zakte de pijn aanzienlijk. Ik zou ‘t dus subiet laten doorprikken!

  23. Thian ≡ 18 Aug 2010 ≡ 21:20

    heb als kind heel vaak midden oorontstekingen gehad,
    zonder verdoving doet door prikken heel erg pijn,
    maar tegenwoordig wordt het verdoofd met druppeltjes en voel je er veel minder van, het voordeel is dat daarna de druk weg is en het vrij snel resultaat geeft en de ergste pijn zo,n beetje weg trekt, je houdt nog wel wat dagen pijn hoor, maar dat is beter te doen, geen gillende pijn meer.

  24. Elmo ≡ 18 Aug 2010 ≡ 23:45

    in de aanbieding morfsnoepjes !!!!!

  25. Tartarus ≡ 19 Aug 2010 ≡ 05:38

    Elmo heeft er wel oren naar! Ik ook! :)

    Ja, gezien de pijnlijkheid is b.v. een kortstondig gebruik van Tramadol of zelfs iets zwaarders gewoon op zijn plaats!

    Weer een “bewijs” dat in Nederland onnodig pijn wordt geleden…

    Met veel kwaaltjes kun je zelf eerst wat proberen; met oorpijn/oorontsteking nooit!

    Als oorpijn erger wordt en na 1 a 2 dagen niet (veel) minder wordt, zo snel mogelijk naar een (huis)arts gaan voor een diagnose.

    Het doorlaten prikken, of nog erger dat het trommelvlies vanzelf scheurt altijd proberen te voorkomen (bijtijds naar een arts gaan), want in de meeste gevallen levert dit gehoorbeschadiging op…

    En over antibiotica; de kuur altijd geheel afmaken, ook al ben je weer beter. (Dit voorkomt resistentie).

  26. Tartarus ≡ 19 Aug 2010 ≡ 05:40

    Thian, post 23 zei:

    “Heb als kind heel vaak midden oorontstekingen gehad”.

    Ben benieuwd of er toen in jouw omgeving werd gerookt?

    Groetjes

  27. Thian ≡ 19 Aug 2010 ≡ 10:07

    Er werd aan een stuk door gerookt,
    de ene sigaret na de andere, en ook veel sigaren.
    heb ook astma en was veel ziek daar,
    na verhuizing naar drente knapte ik en mijn broer op,
    maar daar waren we veel meer buiten en,
    was er veel ruimte.

    dat we opknapten werd geweten aan de gezonde lucht daar.

    ene oor 6 x door geprikt andere 7 of 8 keer
    tot een leeftijd van 8 jaar vermoed ik

    eerst zonder verdoving later met verdoving.

    een paar jaar geleden sloeg het dicht en hoorde ik zo,n 3 weken niets met dat oor dat genas langszaam.

    mijn gehoor is niet erg sterk, denk ik, geen wonder.

    ga nu zwemmen, dat mocht ik in die tijd niet meer,
    ze zeiden dat het aan het chloor lag oid,
    in water zonder chloor mocht ik wel zwemmen.

    Nu zwem ik sinds kort en zegt mijn huisarts dat je er over heen
    groeit en ik nu geen ooronstkingen daarvan hoef te verwachten,
    ik krijg wel veel water via mijn neus binnen, ze zeiden toen
    dat ik klepjes ofzo miste.

  28. Thian ≡ 19 Aug 2010 ≡ 10:08

    tot 8 jaar

  29. Tartarus ≡ 19 Aug 2010 ≡ 11:43

    Dank je voor het antwoord!

    Ben nog geen kinderen tegengekomen met chronische oorklachten waarbij niet in de omgeving werd gerookt…

    Roken sloopt veel meer dan wordt gedacht…

  30. Nicky ≡ 24 Feb 2015 ≡ 16:26

    Ik heb nu ook last van een middenoorontsteking. En wat je zegt: zoveel zeer dat het doet! Ook heb ik een gescheurd trommelvlies opgelopen, maar deugd doet dat ook niet!
    Ik heb oordruppels (antibiotica) en pillen (antibiotica) gekregen van de dokter, geen pijnstillers!

  31. Spaink ≡ 25 Feb 2015 ≡ 14:02

    Nicky @ 30: Ibuprofen kun je gewoon zelf kopen bij de drogist. Dat was het enige dat bij mij hielp, aan aspirientjes had ik niks…

  32. Izzy ≡ 21 Aug 2015 ≡ 01:18

    Hallo, ik las dat je veelvuldig paracetamol 1000 mg hebt geslikt. Wist je dat je van zo weinig als 6 tabletten van 500 mg tegelijk of dicht op elkaar al permanente leverschade kunt overhouden? Overdoseren van medicijnen is gevaarlijk. Sommige medicijnen kunnen wel een klein stapje boven de dosering in de bijsluiter maar overleg dat dan eerst met een arts of apotheker.
    Dat wilde ik je toch even meegeven.

    Groetjes Izzy

  33. Spaink ≡ 21 Aug 2015 ≡ 01:48

    Izzy @ 32: Wat ik kreeg voorgeschreven was simpelweg niet genoeg om de snerpende pijn te onderdrukken. Een vriend kwam aanzetten met Ibuprofen 400, en al na één pilletje daarvan zakte de pijn eindelijk.

    En daarnaast: dit speelde zich in 2009 af. Geen idee meer hoeveel paracetamol ik toen heb geslikt, maar het hielp gewoon niet.

Schrijf een reactie

E-mail adressen worden niet getoond noch aan derden doorgegeven.
Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *