Onder en boven

Zo, ik ben weer thuis. Met Moz was ik een week naar Egypte: duiken in de Rode Zee. Het was prachtig, ook al durfde ik de eerste keer ineens niet: de gids had aangekondigd dat we 25 meter diep zouden gaan en ook al onderhandelde ik dat subiet terug tot 20, ik voelde me niet meer op mijn gemak. (Ik had nog maar één keer dieper gedoken dan 18 meter: vorig jaar, toen ik mijn Advanced deed en daarvoor 30 meter diep moest. Dat had ik eng gevonden.) Ik brak de duik al na een paar minuten af, ik heb geleerd niet te duiken als ik me niet kan ontspannen. De gids deed later apart een duik met me en daarna was mijn angst weg, ik heb de week erna herhaaldelijk met gemak 23 meter diep gedoken.

Het was prachtig…. Een blauwgevlekte rog (gespot door Moz), pyjama slakjes, schorpioenvissen, koraalduivels, een paar octopussen (eentje gespot door mij), steenvissen, een cleaning station, prachtige koralen en groeisels. Ik heb twee dikke boeken over de lokale flora & fauna gekocht om mezelf meer vertrouwd te maken met wat er te vinden is: dan zie je later namelijk ook meer.

Na donderdag gingen alle gesprekken in het hotel nog maar over twee dingen: over onder en over boven. ‘Onder’ was uiteraard het onderwaterleven: wie ging er duiken, waar gingen we duiken, wat zouden we kunnen zien, wat hadden we gezien, hoe lang dook je al, waar was je geweest? ‘Boven’ ging over het luchtruim. Hoe stond het met die aswolk, is jullie luchthaven dicht, wanneer zou je weggaan, gaat je vlucht door?

Er konden mensen niet komen, er konden mensen niet weg, en allemaal belde we driftig met reisorganisaties. De geruchten vlogen in het rond. Nog een uitbarsting – nee, toch niet. We zaten nog zeker een week vast – nee, toch niet. Op zondag vond het opperhoo0fd van de KLM dat de boel gerust weer open kon en maandag zei Eulings dat-ie dat ook vond, maar pas dinsdagochtend om een uur of elf hoorden Moz en ik dat we die avond inderdaad op het vliegveld werden verwacht – wat volgens het oude plan was. Vervolgens hebben we daar nog uren vertraging gehad en vertrok onze vlucht van 20:15 pas om 2:20, maar who cares: we waren een van de eerste vluchten die rechtstreeks naar Schiphol gingen, anderen waren tot aan Barcelona gebracht en moesten vandaaruit met bus of trein naar Nederland.

Michael jammerde me tegemoet toen ik thuis kwam – liegbeest, hij is heus heel goed verzorgd door andere Karin, waarvoor veel dank! – en straks ga ik mijn duikpak uitspoelen, een was draaien en mijn blog bijlezen.

Maar eerst ga ik nog even fijn door mijn twee nieuwe rifgidsen bladeren en weer kijken naar de onvoorstelbare onderwaterse flora en fauna. En de cd bekijken die duikgids Mo voor me heeft gebrand met foto’s van onze tochten onder de zeespiegel. En mijmeren over als ik straks een onderwatercamera heb en weer kan duiken.

Author: Spaink

beheerder / moderator

7 thoughts on “Onder en boven”

1. Als ik aan Egypte en duiken denk, denk ik uiteraard ook vooral aan de onderwaterflora.

Maar wat ook meteen weer opkomt is het lekkere eten op de boot tussen de duiken door. Daar is Egypte echt uniek in!

Maar leuk dat je je hebt vermaakt en mooi hebt gedoken!

ps off topic staat een link van je op geenstijl.nl naar een blog over Tjeerd van dekken

2. Fijn, dat massatoeristisch duiken in Egypte. En ondertussen het rif naar de kloten helpen en de atmosfeer, want op de fiets kom je er niet. De westerschelde is meer dan genoeg voor deze en andere ‘gestreste’ Nederlandertjes.

3. nog, na ‘n halve dag, steeds “schorPioenvissen” en niemand die ‘t ziet.
    En met gjl#4 ben ik ‘t (gedeeltelijk) eens. Je kunt er namelijk welzeker óók met de fiets (en boot; of die alleen) komen. Lees bij voorbeeld “Een Regen van Vuur” van Arita Baaijens en vraag je daarna af of je er nog naartoe hoeft…
    Reisboeken zijn er om te voorkomen dat je ergens naartoe gaat. Lees. Beleef. http://www.nrcboeken.nl/recensie/mee-met-de-nomaden

4. nog wat
    De Wester- of Oosterschelde lijkt me inderdaad schitterend (ik heb er als tiener gesnorkeld) als TV of internet documentaire. (waar, Karin, blijven de foto’s, reisverslagen (in geur&kleur) en fimmeltjes?.)
    Eén keer (in ‘n zwembad) met scuba gedoken. Interressant. Niet méér.

5. JPaul: dank voor het spotten van de typefout, ik heb ‘m hersteld. Er stond trouwens ook ‘octpussen’, zag ik al doende. Op de fiets kun je vast ook in Egypte komen, maar ik raak op die manier van mijn leven nooit meer buiten de stad. De Oosterschelde schijnt geweldig te zijn, maar zonder droogpak red ik dat niet: in Vinkeveen had ik het met twee duikpakken over elkaar heen nog koud.

Reisverslagen schrijven doe ik niet, misschien later: ik wil ooit drie maanden in Egypte wonen om daar de taal wat te leren. En dan tussendoor soms wat duiken :) Tegen die tijd hoop ik met een onderwatercamera overweg te kunnen, dus dan zal ik gerust het een en ander posten. En ik beloof dat ik komende week ofzo een paar mooie foto’s van Mo uitzoek en die hier plaats.