Statistiek


Deprecated: Function wpdb::escape is deprecated since version 3.6.0! Use wpdb::prepare() or esc_sql() instead. in /htdocs/www.spaink.net/wp-includes/functions.php on line 5453

Comments Posted By Pietie

Displaying 0 To 0 Of 0 Comments

Eigen schuld?

200: “Wanneer je weet/ziet/voelt dat die iemand dat doet bij volledig bewustzijn/sanity : niet, niet, niet ingrijpen!”

Maar wat is volledig bewustzijn/sanity en wie bepaalt dat? Stel dat er sprake is van een tekort aan voedingsstoffen of een andere (niet-ontdekte) lichamelijke kwaal die voor algehele zwakheid (ook van het brein) zorgt. Of een beginnende dementie. Of van een sluimerende, niet erkende depressie. Of van een lichte verstandelijke of psychische handicap. Of gewoon van een beetje stress, of door een ernstiger trauma, of een zenuwinzinking na slecht nieuws, of…

En iemand laat zich ten gevolgde daarvan door een sluw figuur manipuleren, onderdrukken en uitbuiten. Of iemand verwaarloost zichzelf ernstig ten gevolge van een van die oorzaken.
Niet, nooit ingrijpen? Of toch wel ingrijpen, en hoe dan?

» Posted By Pietie On December 12, 2011 @ 21:23

196
Ja, dat is een mooie volgende discussie, wanneer mag/moet een medemens ingrijpen als iemand destructief gedrag vertoont?
Als je het te snel doet, dan heb je geen respect voor de eigen keuzes van iemand. Jomanda was de enige die over de eigenheid van Sylvia durfde heen te walsen met haar adviezen.
Misschien hadden wij ons moeten laten inspireren daardoor en óók wat dwingender en manipulatiever enzo moeten zijn?
Doet met denken aan methodes om iemand uit een sekte los te krijgen: met net zoveel geweld als dat hij/zij erin werd gehouden door de leiders. Resultaat is net zoveel schade er nog eens bij voor de persoon.
Beïnvloeding kan denk ik alleen effectief zijn als het uit echte liefde gebeurt, omdat je daarmee óók tot die onderbuik doordringt. Wellicht hadden haar vrienden samen een plan de campagne moeten bedenken, wellicht is dat ook gebeurt en mislukt, wie zal het zeggen.

En Jobs?
Was hij er bij gebaat als er grote druk op hem werd gezet voor zo’n zware operatie? Ik denk misschien van niet…

» Posted By Pietie On December 12, 2011 @ 14:17

Laten we ook vooral niet voorbij gaan aan juist de onderbuikgevoelens van de patiënt op het moment dat er zulk slecht nieuws komt. Sommigen raken zo in een irrationele stress dat ze elke (niet-wijze) alternatieveling met overwicht aangrijpen, juist om maar af te zijn van die eigen verantwoordelijkheid.

» Posted By Pietie On December 12, 2011 @ 13:31

@189 Je maakt je er wel heel makkelijk en snel vanaf met je opmerkingen, en laat essenties liggen. Het gaat er bovendien geheel niet om of kanker iemands schuld is, dan heb jij zelf de column misschien niet goed gelezen.

» Posted By Pietie On December 12, 2011 @ 12:25

184: “omdat het OM die eigen verantwoordelijkheid van Sylvia wél heeft ingecalculeerd. ”

Jij, en het OM begrijpt blijkbaar niet dat een medium zoveel invloed kan hebben dat het juist die eigen verantwoordelijkheid is, die je wordt ontnomen. Het medium zegt: luister maar naar mij, dan zit je goed. En jij geeft je over, vol vertrouwen. Dat is wat een medium bewerkstelligt, die vraagt jou niets, die draagt alleen dingen op.
Om dan als het fout gaat je opeens weer op je eigen verantwoordelijkheid te wijzen is om te beginnen buitengewoon laf.

» Posted By Pietie On December 12, 2011 @ 10:32

@173: “Wat zou het toch mooi zijn, als bekende mensen als AvdH zich bewust zouden zijn van hun voorbeeldfunctie. Voor je het weet staat er een Breivikje op om alle helderzienden uit te moorden, roepend: de dood aan dat volk!”

Sorry, maar deze volslagen bizarre opmerking kan ik niet zo maar laten staan. Dit is omgekeerde wereld! Het is Millecam die een vreselijk pijnlijke dood is gestorven door toedoen (of laten!) van een helderziende!! Laten we wel wezen. Het is het populaire medium die zich bewust had moeten zijn van haar machtspositie en voorbeeldfunctie. Het was voor haar een kleine moeite geweest om Sylvia naar een dokter te sturen, of naar een patiëntenorganisatie waar ze alvast wat goede info kon krijgen.
Wij zijn toch gvd niet aan het moorden geslagen???!!!!!

» Posted By Pietie On December 12, 2011 @ 10:25

(167) Ja, ik ben ook voor zoveel mogelijk uitwisseling van informatie tussen nieuw-gediagnostiseerden en overlevers! Ervaringsdeskundigen hebben toch vaak een grotere impact.
Om dit te bewerkstelligen ben ik indertijd voor een familielid lid geworden van een patiëntenorganisatie. Want als ze dat zelf te veel gedoe vinden, moeten de naasten het dan maar doen, misschien. In mijn geval heeft het goed gewerkt, er kwam een gesprek tot stand tussen iemand die dezelfde operatie had ondergaan. Dat was zeer waardevol en heeft uiteindelijk tot de beslissing geleid om te laten opereren.

Overigens, Aad vd Heuvel zojuist op tv show: “het is werkelijk verschrikkelijk wat er met Silvia Millecam is gebeurd. Dat het medium beweerde dat het alleen maar een ontsteking was, was gewoon moord. Silvia is een vreselijke, middeleeuwse dood gestorven, kruipend over de grond van de pijn”.
Dat is nog een tweede belangrijk punt. Met een operatie kan, ook bij verdere uitzaaiingen, worden bewerkstelligd dat er minder pijn is uiteindelijk. Men heeft inmiddels zoveel kennis over het verloop van de meeste soorten kanker.

» Posted By Pietie On December 11, 2011 @ 22:18

Zojuist op internet de vraag (en wat antwoorden) gevonden: “Waarom zou je je niet elk jaar laten testen op kankercellen”
http://www.goeievraag.nl/vraag/elk-jaar-testen-kanker-lichaam.46769#antwoorden

» Posted By Pietie On December 10, 2011 @ 01:34

132: “Bij het bewijzen van de werking van alternatieve geneeswijzen doet zich vaak een vergelijkbaar probleem voor, afhankelijk van welke geneeswijze onderzocht wordt. Die welke via de geest werken, zijn veel ongrijpbaarder dan die welke met kruiden werken, bijvoorbeeld.”

Bij Millecam werkte het niet. Bij Jobs werkte het niet. Bewijs geen probleem: ze zijn allebei dood.
En als iemand geneest van kanker, terwijl alleen een alternatieve weg is bewandeld, wil nog niet zeggen dat het door die methode kwam. Het kan namelijk ook gewoon het lichaam zelf zijn die herstelt. Zoals we zonder iets te gebruiken ook nog steeds van een griep herstellen.
Overigens is dat al wonderlijk genoeg.
Ik weet er niet het fijne van, maar het schijnt dat elk lichaam regelmatig kankercellen voortbrengt, en die ook weer vernietigt en opruimt.

» Posted By Pietie On December 10, 2011 @ 01:24

124: C: “U denkt toch niet dat Steve Jobs de pancreaskanker in een zeer vroeg stadium zelf heeft gevonden?!”

Is heel goed mogelijk. Het komt bijv. voor dat de ontlasting overduidelijk verkleurt. Het ligt namelijk aan de plek waar de pancreaskanker begint of je er iets van merkt.

C: “de meeste soorten pancreaskanker groeien langzaam”.

Ik heb andere informatie, nml. dat het een zeer agressieve kanker is die snel kan uitzaaien door het lichaam. Operatie, indien mogelijk, moet dan ook zo snel mogelijk worden uitgevoerd.

» Posted By Pietie On December 10, 2011 @ 01:06

122 klopt, bovendien wordt pancreaskanker meestal in een (te) laat stadium ontdekt. Al met al moet die diagnose erg zwaar ‘binnenkomen’ bij de patient.

» Posted By Pietie On December 09, 2011 @ 15:28

109: “Wij hebben het over mensen die gewoon te redden zijn door de medische wetenschap”

Dat is natuurlijk nog maar de vraag of Jobs ‘gewoon te redden’ was. Ten eerste is zo’n operatie zeer ingrijpend, ten tweede overlijdt men meestal binnen vijf jaar na diagnose (zonder én met operatie). Het is eigenlijk kiezen uit twee kwaden, waarbij de voors en tegens nauwkeurig zouden moeten worden afgewogen. Komen we weer op de omgeving van Jobs uit, kreeg hij wel de begeleiding/ info/ steun e.d. die hij nodig had om een weloverwogen beslissing te maken? Ik denk het niet. Maar/en kan elk mens dat op zo’n moment eigenlijk wel aan, die info etc. Ik denk het misschien niet…

» Posted By Pietie On December 08, 2011 @ 17:35

Er zijn mensen die een genezende kracht lijken te hebben, ook een aantal dominees bijvoorbeeld. Dat zijn waarschijnlijk mensen met een sterk manipulerende kracht, veel energie, overwicht, waarschijnlijk ook hypnotiserende talenten.
Nou èn????

Waar hebben we het hier over? Toch over het feit dat mensen op cruciale momenten houvast zoeken? Over de psyche van de mens op het moment dat er slecht nieuws komt?
Laten we in topic blijven. Er zijn op dit blog genoeg andere stukken waar een discussie over helderziendheid beter past, wellicht?

» Posted By Pietie On December 08, 2011 @ 10:22

@93 waarschijnlijk grote onzin, maar vooral: Lekker belangrijk (als je kanker krijgt!).

» Posted By Pietie On December 07, 2011 @ 14:12

bij 91
… en zelf niet meer helder kunnen nadenken.

» Posted By Pietie On December 07, 2011 @ 12:35

Een helderziend meisje zonder ogen: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1117280-boglarka-hongarije
De mens heeft waarschijnlijk meerdere talenten en mogelijkheden die normaal gesproken niet ontwikkeld worden. We zijn waarschijnlijk allemaal potentieel helderziend, maar hebben het te druk met andere dingen om daar aandacht aan te besteden. Meeste mensen denken: lekker belangrijk!

Maar om even in topic te blijven… Kennis is wat we volgens mij nodig hebben, concrete feiten, veel informatie, voorbeelden, cijfers en praktische hulp, en noem maar op. Vooral als we ernstig ziek worden.

» Posted By Pietie On December 07, 2011 @ 11:37

@84 Verwatering is wellicht ook wat er gebeurt als mensen twijfelen, zoeken, niet precies weten, bang zijn… Daarom worden denk ik andere voorbeelden aangehaald van wat er dan kan gebeuren. En is het zo belangrijk op te roepen tot heldere info en goede steun voor patiënten.

» Posted By Pietie On December 06, 2011 @ 21:38

Ik denk dat figuren als Jomanda misschien een talent hebben voor hypnose. Dat zou verklaren waarom er toch vaak iets in gang wordt gezet bij de mensen die naar haar toekomen. Jammer alleen dat ze er ook misbruik van maakt.
Overigens zag ik laatst op tv Afrikaanse medicijnmannen duivels uitdrijven. Precies hetzelfde gebeurt in de hal van Jomanda: mensen raken in trance, gaan vreemd bewegen, worden soort van hysterisch. Ik heb het zelf meegemaakt dat ik zonder er vat op had, ging bewegen. Soort van massa hypnose?
In elk geval zijn het trucs die wereldwijd gebruikt worden!
Laten we iedereen (al die werkeloze psychologen?!) eens vragen daar onderzoek naar te doen!
Meer, meer informatie over hoe de menselijke geest werkt, het zou zo welkom zijn. Vooral op cruciale momenten, bij moeilijke beslissingen…

» Posted By Pietie On December 05, 2011 @ 20:14

@ 48: “Natuurlijk gaat dat gepaard met stevige denkprocessen in zeer hevige onzekerheid.”

Het lijkt me nu juist zo belangrijk om daar óók helder over te communiceren. We weten nu onderhand toch wel hoe denkprocessen werken? Of moet iedereen voor zich, na zoveel jaren ervaring van artsen en patiënten, zélf het wiel blijven uitvinden. Waarom krijgt men in het ziekenhuis niet meteen goede ondersteuning in het hele proces, gewoon stándaard. Er moet echt iets substantieels gebeuren lijkt me, ook om een alternatief te bieden voor de alternatieve geneeskunst.

» Posted By Pietie On December 03, 2011 @ 18:37

@41 de oude koe Jomanda zorgt er natuurlijk voor dat mensen iets aan haar (denken) te hebben, zo blijft ze populair. En ze zal ook best kwaliteiten hebben. Haar nare kantjes (machtswellust, hebzucht, contolefreakerigheid, gebrek aan inzicht, mogelijke persoonlijkheidsstoornis) lijken echter sterker te zijn, dat heb je wel eens bij mensen, niets aan te doen.

@45 Ben het ermee eens dat het gedrag van mensen als Jomanda gerust als kankergezwel kan worden aangemerkt. Helaas zullen mensen met zulk gedrag altijd bestaan. Net als kanker altijd zal blijven bestaan. We zullen er dan ook mee om moeten leren gaan.

Hoe belangrijk is het dan ook dat de communicatie en heldere informatie over deze (en andere) ziekten steeds beter wordt.
Er zullen ook altijd mensen zijn die liever hun kop in het zand steken. Moet ook mogen. Maar laten we goed blijven kijken naar de redenen: angst, depressie, algehele malaise… (?)
Het zou fijn zijn als we in dit land eens wat meer zinnigs zouden horen van al die duizenden psychologen die er rondlopen. Zouden zij niets ten goede kunnen bijdragen aan inzicht enzo? Er is inmiddels zo ontzettend veel bekend over de psyche van de mens. Veel lijkt echter geheim te blijven, en te worden (mis-?) gebruikt voor reclamecampagnes e.d. van de grote bedrijven.
Zou goed zijn als al die kennis eens werd ingezet voor de mens!

» Posted By Pietie On December 03, 2011 @ 14:49

@29 Klopt. Klein lichtpuntje in wetenschap: door recentelijk onderzoek is het belang van vitamine D naar voren gekomen. Het zou o.a. helpen voorkomen dat kankercellen zich ontwikkelen. Overigens kan een tekort aan deze vitamine (die eigenlijk een hormoon is) ook MS teweeg brengen, en diabetes e.a. ziektes en gezondheidsproblemen, zelfs invloed hebben op psychische gezondheid.

» Posted By Pietie On December 02, 2011 @ 13:11

@9 Ik lees graag meer over dat RUNX-3 gen!
@7 Zou het een oplossing zijn om van te voren vast te leggen welke beslissing je zou willen maken in voorkomende gevallen? Naaah, lastig hoor, want je hebt altijd het recht je beslissing (of dat nu vanwege angst is of niet) te herzien.

» Posted By Pietie On November 30, 2011 @ 00:56

Geen verwijt, maar… je kunt ook je angsten niet ontkennen, en tóch kiezen voor een operatie. Overigens is deze operatie alleen effectief in een vroeg stadium, als het later was ontdekt had hij geen keus hoeven maken. En overigens was de keus die hij nu maakte (een vegetarisch dieet??) geen zinnige optie toch? Staat dat niet gelijk aan niets doen, je kop in het zand steken? Mag natuurlijk, maar laten we het wel benoemen.
Deze specifieke operatie wordt niet alleen gedaan om te proberen iemand te genezen van (een zeer agressieve) kanker, maar ook om het sterfproces minder pijnlijk te maken.
Deze kanker rommelt ook behoorlijk aan je ingewanden, net als chirurgen zouden doen, maar dan van binnenuit. De vraag is wie het ‘gesloten systeem’ méér in de war brengt.

Het was geen dommigheid denk ik, het was misschien voornamelijk angst.
Misschien gewoon jammer dat zijn angst voor medisch ingrijpen, waarmee hij nog een kans had gehad, groter was dan voor zijn kanker. En dat de angst voor ziekenhuis groter was dan de angst voor een zeer pijnlijk sterfbed. Maar alles kan, alles mag, natuurlijk.

» Posted By Pietie On November 29, 2011 @ 23:51

De blunders van Pink Ribbon

Ongelofelijk dat Karin hier in moet duiken voordat er mensen wakker worden. Is er geen raad van toezicht, of doet die niks?
Mensen zijn in Nederland over het algemeen te goed van vertrouwen geworden. Bovendien zijn veel mensen lui, laks en onverschillig en laten zich graag afkopen om het ‘goede doelen werk’ voor zich te laten regelen.

» Posted By Pietie On November 24, 2011 @ 16:25

Sletten

123 Juzo, mij steekt dat je bewust anderen beschuldigt, schaadt en zwart maakt met wat je schrijft. Zie bijv. 73, 97,102, 103.
Waarom in godesnaam?
Schrijf svp echt iets, of blijf weg. En respecteer slachtoffers en laat ze met rust.
Je kunt niet over alles een beetje jolig gaan zitten doen in het leven, dat is iets dat jij begrijpt, weet ik zeker.
Medeleven met mij? hoezo in godsnaam.
Discussie gesloten heel graag. heel graag.

» Posted By Pietie On January 11, 2012 @ 23:31

108 Juzo, als het zo is dat jij als kind misbruikt bent, of andere ellende meemaakte, waarom schrijf je daar dan niet over? Dan kunnen lotgenoten er nog iets aan hebben misschien.

» Posted By Pietie On January 11, 2012 @ 21:21

En dan beginnen jullie ook nog over geld. Kots kots kots

» Posted By Pietie On January 10, 2012 @ 21:53

102: “De vraag die gesteld werd was: “had je weg kunnen rennen..?”
Het antwoord was ja.”

Wat wil je GVD zeggen Juzo, dat de slachtoffers schuld hebben?! GVDGVD!! Je zou je heeeel diep moeten schamen zoiets te schrijven. Ik zou je bijna toewensen dat je… nee laat maar, het zou van jou waarschijnlijk een monster maken die weer anderen gaat zitten schaden.
GVD ik kots hiervan.

» Posted By Pietie On January 10, 2012 @ 21:49

97: leegte alom… het zal maar wél gebeurd zijn en niemand gelooft je. Komt ook erg vaak voor.

» Posted By Pietie On January 10, 2012 @ 20:17

94 ja, mee eens, leegte alom. ik zwijg.

» Posted By Pietie On January 10, 2012 @ 19:29

«« Back To Stats Page