Statistiek


Deprecated: Function wpdb::escape is deprecated since version 3.6.0! Use wpdb::prepare() or esc_sql() instead. in /htdocs/www.spaink.net/wp-includes/functions.php on line 5453

Comments Posted By Spaink

Displaying 0 To 0 Of 0 Comments

Een slechte verhouding

Sjaak, een paar recente artikelen in PubMed zeggen niet veel; alleen langer lopend en systematisch onderzoek telt. De medische en wetenschappelijke consensus is dat er _geen_ verband bestaat tussen roken en borstkanker. Je mag verder gerust tegen roken zijn hoor, maar borstkanker is dan wel een erg slecht argument.

Er zijn inmiddels belangrijke en minder belangrijke risicofactoren geïdentificeerd. De belangrijke:
– erfelijkheid (circa 5% van de gevallen)
– teveel alcohol drinken (circa 7,5% van de gevallen)
– kinderloosheid
– eerste voldragen zwangerschap op latere leeftijd
– eerste menstruatie op jongere leeftijd
– late overgang
– overgewicht na de overgang.

Daarnaast geldt dat vrouwen die de pil gebruiken een iets verhoogd risico hebben, net als vrouwen die tijdens de overgang aanvullende hormonen slikken. Maar die beide risicofactoren verdwijnen weer als je stopt met slikken (bij pilgebruik na 5 tot 10 jaar, bij aanvullende hormonen na 5 jaar).

En dat hele gedoe met risicofactoren moet voorts vooral niet worden overschat. Alle bekende risicifactoren verklaren met elkaar _minder dan de helft_ van alle gevallen van borstkanker.

» Posted By Spaink On July 26, 2007 @ 22:49

Sjaak, er is geen aanleiding te denken dat borstkanker verband houdt met roken. Geen kinderen hebben gekregen, of geen borstvoeding gegeven hebben, hoort wel bij het risicoprofiel. Er is aanleiding te denken dat teveel drinken er ook onder valt, maar dat is nog geen uitgemaakte zaak. Meer oorzaken weten ze nog niet.

» Posted By Spaink On July 25, 2007 @ 22:48

JD, mocht ik longkanker krijgen, dan denk ik dat ik me uitsluitend palliatief laat behandelen. Longkanker is vrijwel altijd dodelijk, en hoewel chemo de zaak flink kan rekken, is mijn ervaring inmiddels dat je ook veel kwaliteit van leven verliest met chemo. Dan liever die laatste periode zo min mogelijk behandelingen enme gewoon voorbereiden op het eiinde.

Sjaak: je verslijt een feitelijke mededeling met propaganda. Zeggen dat ik rook is een constatering, niets anders.

» Posted By Spaink On July 25, 2007 @ 22:48

Joan, ik vind roken heerlijk, en ik ben niet van plan te stoppen :)

» Posted By Spaink On July 24, 2007 @ 22:47

Sodade, ik geloof niet dat iemand van plan was mij toestemming voor wat dan ook te geven (en los daarvan ben ik eigengereid). Waar het mij om is te doen, is de dilemma’s blootleggen. En ja, mijn keus schemert al wel flink door in het verhaal: ik begin niet aan de hormoontherapie. Maar dank voor de steun :)

» Posted By Spaink On July 24, 2007 @ 22:46

Natuurlijk speelt de vraag naar de mogelijke terugkeer van de kanker. Maar ik heb al zoveel preventief gedaan: de chemo was preventief, de herceptin was preventief. Ooit moet het simpelweg ophouden. En daarnaast: hoeveel je ook preventief doet, soms is het nooit genoeg en komt het toch terug.

Het gaat niet over mijn oordeel over deze specifieke behandeling. Het gaat _wel_ over het feit dat ik niet jarenlang het subject wil zijn van een behandeling die zuiver preventief is en die zich gaandeweg meer uitspreidt: van vier maanden (chemo) tot een jaar (herceptin) tot vijf jaar(hormonen) en we denken nu al dat zeven jaar beter is (hormonen).

Ik wens losgelaten te worden, daar gaat het om.

» Posted By Spaink On July 23, 2007 @ 22:45

Kim

Michiel, Kim was een heuse schrikkelkat: geboren op 29 februari 1984. Een lief en klein schrikkelkatje.

» Posted By Spaink On July 23, 2007 @ 18:52

Wat een lief verhaaltje: dat er bloemen op de kat groeien. Maar ik wil liever toch niet zo naar mijn tuin hoeven kijken. Daar ligt Kim, en daar Tweety, hier Michael… Dan wordt het een dierenkerkhof in plaats van een lusthofje.

» Posted By Spaink On July 20, 2007 @ 18:45

Huurmoordenaars lid van Scientology?

Mededeling van de moderator: ik heb een flink aantal reacties hier verwijderd, omdat ze
* niets te maken hebben met het oorspronkelijke bericht;
* weinig anders behelzen dan scheldpartijen;
* roddelen over de familie Soerel. Dino Soerel wordt in het oorspronkelijke bericht genoemd, maar dat is geen enkele reden om kwaad te spreken over zijn naasten;
* andere mensen die niets met het oorspronkelijke bericht te maken hebben, met met naam en toenaam noemden.

De verwijderde bijdragen zijn:
* van sssssssssssssssss, gepost tussen 24 oktober 2008 en 2 december 2008, via de IP-nummers 91.98.70.92, 91.98.71.36, 91.98.71.163 en 91.98.71.212;
* van hahahahaaaaaaaaaaaaaaaaa, gepost tussen 24 oktober 2008 en 30 november 2008, via de IP-nummers 91.98.71.36 en 91.98.71.85;
* van brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, gepost op 30 november 2008, via IP-nummer 91.98.71.85;
* van Antipurmerender op 19 december 2008, via IP nummer 62.194.175.107;
* van Rachel Soerel op 20 december 2008, via IP-nummer 80.56.224.76;
* van Je weet wel op 18 januari 2009, via IP-nummer 91.98.70.108.

» Posted By Spaink On December 02, 2009 @ 20:28

sss en aahh: Nu weten we het wel. Ik verzoek je vriendelijk je berichten over Dino Soerel elders te posten, ze zijn hier niet relevant.

» Posted By Spaink On December 02, 2008 @ 19:38

Suus, ja die eerste documentaire heb ik gezien, erg interessant. Maar ik wist niet dat ze een follow-up gingen zouden doen… Ik zag je reactie te laat, de uitzending was vanmorgen. Jammer.

» Posted By Spaink On July 09, 2007 @ 18:29

Vragen, vragen…

Girlie: voor zulke vragen moet je echt bij je behandelend arts zijn, niet bij mij. Ik wens je sterkte!

» Posted By Spaink On January 19, 2016 @ 01:38

Heh. Medicijnen stiekem door het eten mengen doe je bij katten en kinderen. Voor dergelijk zelfbedrog ben ik bovendien wat te oud :)

» Posted By Spaink On July 08, 2007 @ 17:37

Sjaak, dank vor je uitzoekwerk! Maar wat mijn oncoloog vertelde is dat recent ontdekt is – ‘besloten’ is waarschijnlijk een betere term – dat tamoxifen toch net weer iets beter is dan aromataseremmers in gevallen als de mijne (her2neu, menopausaal). En over welke toedieningsvorm we ‘t ook hebben, mijn weerstand geldt medicijnen sec. Ik wil zo graag van die behandelingen af.

» Posted By Spaink On July 08, 2007 @ 17:37

Sjaak, voor tamoxifen zijn niet veel andere manieren dan gewoon eenmaal daags een pil slikken. Wat die tweede site die je aanhaalt betreft: dit onderzoek stamt uit 1993, dat is in kankerresearchtermen lang geleden :)

Volgens de huidige inzichten heb ik bij hormoontherapie circa 8 of 10% te winnen, dat wilzeggen: eentiende minder kans op terugkeer. De grote vraag is of ik daar nu vijf jaar pillen voor wil slikken. Mijn instinct zegt ‘nee’, maar ik vraag de oncoloog van de week of-ie nog eens wil navragen hoe oestrogeengevoelig die tumor van mij nu precies was. Als dat boven de 60% ligt, ga ik die tamoxifen toch wel ernstig overwegen. Voor de progesteron hoef ik ‘t niet te doen, de gevoeligheid daarvoor was maar 10%.

» Posted By Spaink On July 08, 2007 @ 17:36

Big Brother Awards 2007

Grom, als je die instanties wilt nomineren: dat kan, maar doe er wel een motivatie bij, dat helpt. Overheidsinstanties zijn bepaald niet vrijgesteld, er hebben er al verschillende een Award in de wacht gesleept.

» Posted By Spaink On July 10, 2007 @ 17:21

Je kunt mij geloven, Juzo, ik ben de juryvoorzitter van de Big Brother Awards.

» Posted By Spaink On July 03, 2007 @ 17:20

E-mail valt onder briefgeheim – in de VS

Juzo, je hebt de klok horen luiden maar je weet niet helemaal waar de klepel hangt. Dit stukje ging niet over het _openbaar maken_ van e-mail. Dit stukje ging over de vraag of e-mail onder het grondwettelijke recht op het briefgeheim valt, en dat doet het in NL niet.

» Posted By Spaink On June 21, 2007 @ 16:18

Muziekindustrie wil gegevens bewaarplicht kunnen gebruiken

Grom, wil je je toon wat matigen? Je mag het gerust oneens zijn met Thomas, maar opmerkingen als ‘ik ken jouw soort’ zijn flauw en onnodig denigrerend.

» Posted By Spaink On June 19, 2007 @ 16:04

Vertigo, de reactie van de Duitse ISPs is in mijn ogen niet alleen loffelijk, maar ook slim. Voor ze het weten worden ze anders ieders dataleverancier, dat zal ze in hun relatie met hun klanten uiteindelijk opbreken.

» Posted By Spaink On June 13, 2007 @ 16:03

Rescue Dawn

Dom van die Chistianen, maar dat is niets dan een vergissing. En of een film nu naar een boek gemaakt is of niet: een regisseur kiest wat hij verfilmt en hoe hij dat doet, en kan daarover bekritiseerd worden. En wie _nu_ nog een film maakt waarin Aziaten op een dergelijke stereotype manier worden neergezet, als waren ze allemaal wreed, en de Amerikanen als onverbeterlijke helden, die is niet van deze tijd.

» Posted By Spaink On July 02, 2007 @ 15:49

John de Mol koopt Hammer

Ze bestaan nog, Two-Spirits (Haarlemmerdijk 94, Amsterdam).

» Posted By Spaink On May 19, 2007 @ 15:38

Jesus Camp

Grom, Larry Clark heeft andere kinderen gevolgd. En dat mensen benieuwd zijn hoe _deze_ drie kinderen er over een jaar of vijf voorstaan, kan ik me goed voorstellen: ik zou zo’n vervolg graag zien.

» Posted By Spaink On May 16, 2007 @ 15:20

Puck, dankjewel, ik heb de link gefixt. Henk, toeval bestaat inderdaad niet: de avond van de sneak overleed TV-evangelist Jerry Falwell, en meteen na afloop van de film stortte ik ter aarde na een rare val (naar de aftiteling blijven kijken terwijl je met stok, boek en glas in de hand een trap afloopt is niet heel slim).

» Posted By Spaink On May 16, 2007 @ 15:19

Scientology bij de BBC

Toussaint, natuurlijk mag je naar dit bericht linken. En je hebt gelijk dat al die aandacht voor Sweeneys uitval betekent dat de rest van het verhaal wordt vergeten.

» Posted By Spaink On May 15, 2007 @ 15:03

Beroepscollega’s, Juzo? Dat is nogal dubbelop. En je stelt dat je een zeer afwijkende mening hebt maar dat je ‘beroepscollega’s’ het met je eens zijn. Volgens mij is ‘t een of ‘t ander: je hebt of een zeer afwijkende mening of je collega’s zijn het met je eens. Maar dat terzijde.

Je was toch journalist? Sinds wanneer laten die zich uit over de ontwikkeling die mensen ondergaan binnen Scientology?

» Posted By Spaink On May 14, 2007 @ 15:02

Marketing van kankermedicijnen

Henk, slechts 2 op de 10.000 mensen krijgen keelkanker. Dat is 0,002% kans. Heeft het bij een dergelijk lage incidentie werkelijk zin om _iedereen_ te vaccineren? Mij dunkt van niet.

» Posted By Spaink On May 11, 2007 @ 14:31

Dag Roos – dat je jong ingespoten moet worden met het HPV-vaccin klopt. De prijs is 250 euro per vaccinatie. Dat klinkt als doenlijk, ware het niet dat ‘t om een pleidooi gaat om alle meisjes te vaccineren (en deze onderzoekers pleiten er kennelijk voor om ook alle jongens te vaccineren). Dan heb je het ineens over enorme bedragen.

» Posted By Spaink On May 10, 2007 @ 14:30

Lost

Marlou, ik download wel ‘s wat via Bittorrent. Verder hadden vrienden veel voor me gedownload.

» Posted By Spaink On May 21, 2007 @ 14:13

Mtine, ja ik heb ‘m ook net vanmiddag gezien. Heel erg jammer dat ‘t over is maar Rory werd groot en dat ‘t goed zou komen tussen Lorelei en Luke zagen we ook allemaal aankomen. Good things never last :)

» Posted By Spaink On May 16, 2007 @ 14:12

«« Back To Stats Page