Statistiek


Deprecated: Function wpdb::escape is deprecated since version 3.6.0! Use wpdb::prepare() or esc_sql() instead. in /htdocs/www.spaink.net/wp-includes/functions.php on line 5453

Comments Posted By Pietie

Displaying 0 To 0 Of 0 Comments

Het totalitaire universum van Louise L. Hay

Ha… interesting. Wordt vervolgd (vanavond). So long!

» Posted By Pietie On February 07, 2011 @ 11:37

Zou me best kunnen voorstellen dat telepathie iets te maken heeft met geluidsgolven. Maar, het is dus geheel nog niet aangetoond hoe het werkt.
Waarschijnlijk heeft de mens, net als dieren die bijv. een tsunami voelden aankomen, een zesde zintuig. Die is alleen in de loop van de beschaving op de achtergrond geraakt omdat we het niet meer gebruiken.
In elk geval bestaan er dus onverklaarde wonderen van het leven, zoals jij ook al eerder schreef. Het probleem is dat die bij religies en slimme types als Hay worden ge- en misbruikt en toegeëigend.
Zolang de wetenschap niet precies uitvogelt hoe het zit, blijven mensen de natuur misbruiken voor eigen gewin.

» Posted By Pietie On February 07, 2011 @ 11:15

218
Maurice, maar een onderbouwing is toch nooit waar mensen in een geloof naar op zoek zijn. Het zijn juist de onbenoembare dingen waar ze zich aan vasthouden. Verschijnselen als telepathie enzo zijn toch ook nooit wetenschappelijk uitgelegd, of wel?

» Posted By Pietie On February 07, 2011 @ 09:46

Bij 211
Sorry Janus, als ik je beledigd heb. Dat was niet nodig geweest.

en bij je vraag in 188:
“Mogelijk door je ervaringen met die andere guru. (Wie was dat overigens, als je dat wilt vertellen, want dat vind ik wel interessant).”

Ik ga je niet de naam van die Guru geven. Wat wel interessant is om eens een lijstje te maken van organisaties en Guru’s die veel schade aanrichten bij kwetbare mensen. Kijk daarvoor eens op: http://www.stelling.nl/simpos/

» Posted By Pietie On February 06, 2011 @ 17:35

Je hebt helemaal gelijk, je kunt ook gewoon stoppen met discussiëren zonder iemand te beledigen (met excuses als ik dat heb gedaan).
Ik kan het alleen niet uitstaan dat het altijd de volhouders zijn die populist worden. Mensen houden van een duidelijke boodschap, of die nu waar is of niet. Daar wil ik graag tegen vechten, en voor bewustmaking van logica, maar ja. Mensen willen horen wat ze willen horen. Grrr.

» Posted By Pietie On February 06, 2011 @ 15:42

Tja, maar hoe doen redelijke mensen dat dan ook, discussieren met iemand die totaal verwikkeld is in eigen overtuigingen? Het lijkt hier wel of ik met een jehova’s getuige zit te discussiëren, volkomen zinloos.
Je kunt toch op een gegeven moment niets anders meer dan iemand de mond snoeren. (maar ad hominem? ik hoop dat ik het schrijven veroordeelde, niet de persoon zelf)
Mijn maat is in elk geval vol, mijn grenzen bereikt…

» Posted By Pietie On February 06, 2011 @ 15:21

Janus, je schrijft echte onzin. Het is echt onbegonnen werk om op jou te reageren. Ik ben niet geïnteresseerd in jouw uitleg van ontlasten, jezus christus! Je schrijft werkelijk idiote dingen, volslagen belachelijk, onwaar, verknipt en misleidend. Veel plezier ermee, maar laat mij met rust svp.

» Posted By Pietie On February 06, 2011 @ 13:45

Het punt is nu juist dat anderen altijd tekort gedaan wordt, en schade wordt berokkend zodra er gedacht wordt: iedereen is zelf verantwoordelijk voor wat men overkomt.
Zeer kwalijk.

» Posted By Pietie On February 06, 2011 @ 13:22

Ja, misschien wel. Ook krijgen we een mooie demonstratie van hoe mensen ontzettend egocentrisch kunnen zijn.

» Posted By Pietie On February 06, 2011 @ 12:19

Maar dan mondt deze discussie toch uit in gezever over hogere ik en de juiste inhoud van affirmaties en dat soort onzin?
Terwijl dit topic echt ergens anders over gaat: dat kwetsbare (en zieke) mensen misleid worden en uiteindelijk schade ondervinden.

» Posted By Pietie On February 06, 2011 @ 11:43

192
Janus, wat nog beter helpt, is niet alleen zeggen dat je ervoor zal zorgen dat het elke dag goed met je gaat, maar ook daadwerkelijk iets ondernemen waardoor je omstandigheden verbeteren. En nog beter: iets ondernemen waardoor niet alleen jouw situatie maar ook die van anderen verbeterd. Als we daar nu eens mee beginnen, dan maakt dat geloof van jou me ook niet meer uit.

Maar (@Maurice) laten we niet meer ingaan op berichten die off-topic zijn, ik zal Karin vragen die te verwijderen.

» Posted By Pietie On February 06, 2011 @ 11:16

Amber, veel plezier! Bedenk wel dat als je dan ziek wordt, dat je dan verkeerd bezig bent. :-)
Maar dan lezen we vast weer van je, misschien bij een ander onderwerp omdat je interesses opeens veranderd zijn;-) So long!

» Posted By Pietie On February 06, 2011 @ 10:33

@Janus, ik vind het zeer kwalijk dat jij dit topic gebruikt om jouw methoden en theorieën aan de man te brengen. Je gaat gewoon doodleuk voorbij aan de schadelijke gevolgen van de praktijken van Hay. En dat is waar het hier over gaat. En nogmaals, als je daar niet over wil nadenken en schrijven ga dat dan ergens anders doen. Als je zo door gaat zal ik Karin vragen je berichten te verwijderen, omdat er op deze manier juist meer mensen in de war gebracht worden door dit soort idiote denkbeelden.

Natuurlijk heeft het een positief effect op je welzijn als je positief denkt. Maar affirmaties, zoals Hay in haar boek beschrijft, zijn onzin en onzinnig. Het lichaam zal altijd zijn best doen en blijven doen, ook bij negatieve gedachten.

Een leuke afsluiter voor vandaag: Hay schrijft in haar boek bij ‘Darmen’: Vertegenwoordigen het ontlasten.
De bijbehorende gedachte moet volgens haar zijn: ‘Ontlasten is makkelijk’.

Krijg ik toch weer de slappe lach… :-)

» Posted By Pietie On February 06, 2011 @ 01:09

190
Janus, je techniek en ‘de waarde’ ervan is hier dus niet veilig ;-) , zoals je gemerkt hebt. Het heeft geen zin er over door te gaan.
Mijn tip: ga naar een professional om zelfhulp technieken toe te passen. Iemand die verstand heeft van zaken, en een praktijk heeft die goedgekeurd is door diverse betrouwbare en erkende instanties. Dan weet je zeker dat er niet voornamelijk commerciële belangen gemoeid zijn, en dat er enigszins controle is op eventuele schadelijke gevolgen.

» Posted By Pietie On February 05, 2011 @ 23:57

Janus, jij bent hier alleen om jouw affirmatietechniek en/of zelfhypnose te promoten? Wij niet. Dit artikel gaat over de verwerpelijke praktijken van iemand als Louise Hay!
Je moet voor de gein eens googlen op haar naam, ze is nog altijd zeer actief.
Er worden mensen geschaad op verschillende manieren, dat staat vast. Als je daar niet over wil nadenken en niet over wilt schrijven, prima, maar ga dat dan ergens anders doen svp.
Met groet, en alle goeds.

» Posted By Pietie On February 05, 2011 @ 22:52

Sorry Janus, ik vind echt dat als je niet serieus kunt posten en reageren op andere berichten dat je off-topic bezig bent en zou moeten stoppen met verdere berichten. Als het jou niet om Hay gaat, dan zit je in het verkeerde topic!

en Maurice, mag ik jouw laatste zin als vaste quote aanhouden?
verbazingwekkend is hoe de wereld echt werkt, veel absurder dan zelfs de wildste magische verhalen.
Veel dank voor je zinnige teksten! Dankzij jou lach ik weer.

» Posted By Pietie On February 05, 2011 @ 10:43

179
Janus, het gaat jou niet om Hay?? Je bent al ik weet niet hoe lang bezig haar theorieën en praktijken te verdedigen, je wuift alle bezwaren van uitbuiting en schade die ze aanricht weg. En je komt niet met alternatieve uitleggen terwijl je onze uitleg veroordeelt.
Het is je gelukt, ik ben gestopt met lachen.

» Posted By Pietie On February 05, 2011 @ 10:04

166
Wil je het kind redden Janus, dan zul je toch echt zelf met garanties en interpretaties van voorgaande quotes moeten komen om te zorgen dat ik nog stop met lachen…
Zuiverheid? laat me niet nog meer lachen! Het lijkt meer op astrologie. In elke bewering zit wel iets wat men herkent. Zuivere oplichterij en geldklopperij zul je misschien bedoelen?

Het is lastig, want ik besef dat ik met dit soort uitspraken hetzelfde zeg als tegen een christen of moslim: God bestaat alleen in jouw hoofd!

» Posted By Pietie On February 04, 2011 @ 19:35

Nog ééntje dan…. (ik heb inmiddels de slappe lach)

Als je last hebt van bijtwonden (bijvoorbeeld door dieren) dan is de waarschijnlijke oorzaak volgens Hay: Angst. Ons snel gekleineerd voelen. Naar binnen gekeerde kwaadheid. Behoefte aan straf.
De nieuwe gedachte die je dan moet hebben is: ‘Ik vergeef mezelf en hou nu voortaan altijd van mezelf. Ik ben vrij.

Ben je gebeten door insecten, dan is de oorzaak: Ons schuldig voelen om kleine dingen.
De nieuwe gedachte die je dan moet hebben is: ‘Ik ben vrij van irritatie. Alles is goed.

hahahahahahaaaaaa!

» Posted By Pietie On February 04, 2011 @ 19:14

Volgens Hay, (en het is echt hilarisch wat ze soms schrijft) in het hoofdstuk metafysische werkingen, is de waarschijnlijke oorzaak van algehele zwakte: Behoefte aan mentale rust.
De bijbehorende gedachte die je dan moet hebben is: ‘Ik geef mijn denken een fijne vakantie’.

Hahahaaaa!

» Posted By Pietie On February 04, 2011 @ 19:00

– ziek- (griep)
Ik wil beter worden. *affirmeer a la Hay: Ik sta boven de algemene overtuiging en de zogenaamde effecten van de seizoenen. Ik ben vrij van alle verstoppingen en beinvloeding’ (staat letterlijk zo in het boek!)*
– nog ziek-
Ik wil echt beter worden. *affirmeer nog meer*
– nog steeds ziek-
Ik wil nu echt echt beter worden *affirmeer als een bezetene*
-beter-
Yes! zie je wel, haar affirmaties zijn geweldig, het werkt, wat een fantastische metafysische raadgeefster, precies wat ik nodig had!

Niet dus. Want mocht je ziek zijn en niet beter worden, dan heb je het dus niet goed gedaan volgens Hay, of haar verkeerd begrepen (volgens aanhangers) of gewoon veel te negatief.
Echt, echt onzin. Want als je heel erg negatief denkt, gaat die griep toch ook echt echt over!

» Posted By Pietie On February 04, 2011 @ 15:15

Ja, zo ken ik er nog wel een paar! Dan zouden we ook de orkaan in Australië wegdenken, ook al hebben de bewoners die zelf aangetrokken ;-)
En dan zou ik mijn grijze haren net zo lang vullen met positieve energie totdat ze weer jong en blond zijn. En dan… en dan… was ik atletisch en kerngezond en succesvol (ben ik overigens allemaal :-) en en en…. :-))

» Posted By Pietie On February 03, 2011 @ 21:28

Hee, zou je niet zeggen dat jij daarvan last hebt. Zo zie je maar weer. Mij bevalt schrijven ook beter dan live contact met mensen trouwens. Is rustiger, en je kunt beter nadenken. Ik heb de komende tijd alleen heeel druk, eigenlijk ben ik al veel te veel aan het schrijven, oef… So long!

» Posted By Pietie On February 03, 2011 @ 17:02

146 Tjee, inderdaad een column uit 1989! Toen juichte ik over de val van de Berlijnse muur! Net als ik juichte voor de Egyptenaren, maar dat was eergister. Nu zijn we terug bij af…

» Posted By Pietie On February 03, 2011 @ 16:26

155 Thanks voor de tip Maurice, ik ga het boek opschrijven (bij de veel te lange lijst nog te lezen….)
Jij doet vertaalwerk las ik, interesting… vind je het leuk prive wat te mailen? Dan vraag ik Karin mijn emailadres aan jou te geven.

Gegroet, ik ben leeg over dit onderwerp nu geloof ik. Alles is zo’n beetje geschreven.

» Posted By Pietie On February 03, 2011 @ 16:17

bij 150
Het klinkt misschien alsof ik nog altijd in de shit zit, maar dat is gelukkig niet waar. Het heeft lange tijd gekost om onder het juk van dit soort religieuze theorieën en guru’s uit te komen, maar nu ben ik weer helemaal de oude, vrolijke Pietie.
Dat geloof in universele machten drukt ook op mensen. Het is te vergelijken met kerken die ons zonden aanpraten alleen maar zodat we blijven komen en luisteren. Als de boodschap zou zijn: je doet alles precies goed, dan zouden ze namelijk geen volgelingen meer overhouden.
Dus ik ben heel gelukkig dat ik ervan af ben. Voel me vrij. Ik hoef nooit meer te twijfelen aan mijn gedachten en gevoelens of die af te keuren of er telkens mee bezig te zijn. Ik ben gewoon mijn heerlijke zelf weer.

Maar ik zal altijd opkomen voor anderen als ik zie dat mensen ‘gevangen zitten’ in een geloof, of in een gezin (wat ook heel drukkend kan zijn) of bij een organisatie waar ze slachtoffer zijn van groepsdruk en ga zo maar door. Ik kan het niet uitstaan als mensen kwaad wordt gedaan en ze ook nog een schop nakrijgen met ‘je bent zelf verantwoordelijk’.
Want ook ik hou van mensen, en ik gun iedereen echte vrijheid om te leven zoals men wil.

@ 154 Mensen zijn nooit akelig, Amber, ze kunnen alleen akelig gedrag vertonen. Hoe meer macht mensen krijgen, hoe akeliger soms hun gedrag wordt. Accepteer het niet en kom rustig en vasthoudend voor jezelf en voor je medemens op. Dat is liefde.

» Posted By Pietie On February 03, 2011 @ 16:10

@Amber 148
Wat bedoel je te zeggen Amber? Ik geef toe dat ik ongelofelijk op mijn bek ben gegaan toen ik in een guru geloofde, en dat ze me hebben laten vallen als een baksteen.
Dus jij beaamt dat dat normaal is, jij vindt het okee dat guru’s alleen aan zichzelf en hun centen denken en dat ze als puntje bij paaltje komt niets voor je kunnen doen. Dat vind jij okee? Ik niet, en weet je waarom? Om dat ze het tegenovergestelde beweren. Ze zeggen: ik hou van jou en luister maar naar mij dan komt alles goed. Klopt dus niet.
Zij schaden mensen, ik niet! Ik zocht steun en hulp, maar ben veel geld kwijtgeraakt en nog dieper in de shit beland.
En zeg nu niet dat ik niet genoeg m’n best heb gedaan en dat het aan mij ligt. Want als je dat durft te beweren, en dat ook tegen mensen met honger durft te zeggen, en tegen mensen in Egypte die zojuist bekogeld zijn met stenen. Als je dat durft te zeggen tegen alle mensen die in de ellende zitten, dan sorry, dan verdien jij zelf een stukje ellende. Al was het maar alleen om van je geloof af te vallen.

» Posted By Pietie On February 03, 2011 @ 13:40

142 “Het is een conclusie, die andere mensen aan haar opvattingen verbinden. Wel een heel verleidelijke conclusie, maar niettemin onjuist. (Eigen) oorzaak is niet hetzelfde als (eigen) schuld. “
Lees eens over wat alle bewonderaars van Hay schrijven, hebben die ook een verkeerde conclusie aan haar boek verbonden?
Hay noemt zichzelf een metafysisch raadgeefster. Ik luister liever naar mensen die echt verstand hebben van zaken en die niet (meer) in sprookjes geloven.
Iedereen moet zelf weten waar hij/zij in gelooft, en ik zou er geen problemen mee hebben ware het niet dat:
1. mensen wel degelijk een schuldgevoel wordt gegeven, zo erg zelfs dat er zelfmoord wordt gepleegd. Louise schrijft (en ik heb het boek special voor deze discussie nog even bewaard): “We zijn zelf 100 procent verantwoordelijk voor al onze ervaringen”. Dit kan volgens mij maar op één manier worden uitgelegd.
2. mensen van dit soort theorieën egocentrisch worden en voortdurend op zichzelf gericht. De ander is immers ‘verkeerd bezig’, dus die mag het mooi bekijken.
3. kwetsbare mensen worden geschaad.
4. mensen worden uitgebuit (reken maar Louise Hay (en anderen)goed kan leven van haar boeken en charity party’s en noem maar op).
5. veel houtsnijdende informatie niet meer doordringt omdat men verblind is door het geloof.
5. deze theorieën lastig te combineren zijn met gewoon nuchter nadenken.
6. mensen half (of helemaal) psychotisch kunnen worden van het idee dat de kosmos gevuld is met energieën en universele machten. Heel
gevaarlijk dus, vooral voor mensen met kwetsbare psyche.

en ik ben vast dingen vergeten…

Mijn grootste bezwaar is dus niet zozeer haar gezwets, maar de schade die ze ermee aanricht.
Mensen die erin geloven zien niet hoe anderen ook juist lijden onder deze theorieën. Dat vind ik kortzichtig en egocentrisch, en past helemaal in het idee dat we wel degelijk te maken hebben met een religie.

» Posted By Pietie On February 03, 2011 @ 13:20

136, 137
Nou, dat is een niet on-interessant gegeven in dit onderwerp. Mensen hechten zich graag aan elkaar, willen ergens bij horen, willen het gevoel hebben dat ze elkaar begrijpen. Van dat gegeven maken de Hay’s en Jomanda’s ook gretig gebruik, of liever gezegd misbruik.

Methode klinkt inderdaad beter. Feit is dat in realiteit het wel als geloof wordt ingezet. Je bent in vele ogen immers een afvallige en ‘niet goed bezig’ zodra je kritische vragen gaat stellen. Dat is misschien ook als kenmerk aan te merken voor dit soort praktijken.
Ik denk dat jij echt een uitzondering bent Janus.
Feit blijft wel, ook, dat het alleen werkt als je erin gelooft. Terwijl medicijnen kunnen werken zonder dat je daarin gelooft. Toch?

» Posted By Pietie On February 02, 2011 @ 13:49

Maurice, ik raak nog aan je gehecht :-)

» Posted By Pietie On February 02, 2011 @ 10:31

«« Back To Stats Page