Statistiek


Deprecated: Function wpdb::escape is deprecated since version 3.6.0! Use wpdb::prepare() or esc_sql() instead. in /htdocs/www.spaink.net/wp-includes/functions.php on line 5453

Comments Posted By Joan

Displaying 0 To 0 Of 0 Comments

Weeskatten zoeken huis

Dat is mooi. Had ook al om me heen gevraagd, maar nog geen respons gekregen. Maar helemaal mooi dat ze met z’n drietjes bij elkaar kunnen blijven.

» Posted By Joan On February 15, 2009 @ 13:50

Suus

Jezus wat vreselijk. Suus mailde soms ook wel met mij thuis, en ik had geen enkel vermoeden dat ze er misschien ineens niet meer zou kunnen zijn. Hier schrik ik echt heel erg van, en ik wens haar nabestaanden bijzonder veel sterkte. Het was inderdaad een hartstikke leuke en grappige vrouw, en ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze er niet meer is.

» Posted By Joan On February 11, 2009 @ 01:07

Licht & lucht

Ja, inderdaad, de sneeuwklokjes zijn ook hier uit (op sommige plekken een beetje aarzelend) en de toverhazelaars staan in volle bloei. Ook zitten al flinke knoppen in de rhododendrons, dus goed dat er sneeuw verwacht wordt want dat isoleert een beetje bij vorst. Het wordt inderdaad gelukkig weer voorjaar!

» Posted By Joan On February 07, 2009 @ 16:47

Nou, dan moeten Michael en jij je toch maar instellen op een teleurstelling. Ik had ook dat Goddank, eindelijk lente!-gevoel gisteren, tot ik het weerbericht hoorde. Maar goed. Over vier weken is het maart en toch echt wel aankomende lente. Zal vanmiddag eens in het mooie Arboretum Trompenburg hier vlak bij mij gaan kijken of de toverhazelaar al in bloei staat, en of er al sneeuwklokjes zijn.

» Posted By Joan On February 07, 2009 @ 12:21

T-shirt

Speak for yourself, Janiek. Ik ben natuurlijk, dat ligt aan de socialisatie in de jeugd die in de tijd dat ik opgroeide nog meer dan gemiddeld van het bestaan van een God uitging, een tijd bezig geweest met dit fenomeen. Inmiddels echt al jaren niet meer. Maar nou ben ik ook helemaal niet zo opgevoed, mijn ouders geloofden ook niet, ik moest alleen voor mijn algemene ontwikkeling de godsdienstlessen bijwonen.

Eigenlijk beginnen de gesprekken over God de laatste jaren voor mij wat meer te leven, omdat ik het in toenemende mate zat ben dat van mij een leven lang respect is verlangd door mensen die naar mijn mening in iets waanzinnigs geloofden (wandelen over het water bijvoorbeeld, de creatie van de wereld in zes dagen en op de zevende dag diende je om dat te gedenken uit te rusten) zonder dat er van die gelovigen ooit enig respect kwam voor mijn mening.

Ik vind het werkelijk hemelschreiend dat uit naam van een in mijn ogen volstrekt bizar bijgeloof stamcelonderzoek in dit land verboden is. Dat er nu weer discussies zijn om de koopzondag terug te draaien. Dat mensen elkaar uitmoorden in naam van een fictie. Ik heb het echt er echt totaal mee gehad.

» Posted By Joan On February 07, 2009 @ 17:18

O, dan had ik het weer heel anders begrepen, ik had de sprinkhanenplaag uit de bijbel er uit gehaald. Van de bidspinkhaan had ik nog nooit gehoord, maar dat is wel veel grappiger.

» Posted By Joan On February 07, 2009 @ 13:48

O he he, nou snap ik ‘m eindelijk. Je hebt het makkelijker door met ‘sprinkhaan’ dan met ‘grasshopper’.

» Posted By Joan On February 07, 2009 @ 12:19

Ik snap ‘m nog steeds niet, al werd door de verwijzing naar dat bellen-blogje duidelijk dat het om een sprinkhaan gaat, niet om een mug. Zelfs na googelen waarbij ik een andere cartoon vond van 2 sprinkhanen, waarvan eentje voorzien van sigaret en glas drank in de poten tegen de andere die niets gebruikte zegt: “I’m an atheist” snap ik ‘m nog steeds niet. Ik mis duidelijk de point.

» Posted By Joan On February 07, 2009 @ 12:02

Ik snap ‘m ook niet. Mug is gnat, een woord dat ik voorheen niet kende. Mosquito zo uit m’n hoofd kan ook nog. Maar misschien is het geen mug. Misschien is het een heel ander insect, en ik snap ‘m niet.

» Posted By Joan On February 06, 2009 @ 19:31

Atheïsten zijn stoerder

De hele wereld lijkt me ook wat zwaar, Janiek. Zelf doe ik altijd de dingen die me leuk lijken, en daarnaast de dingen die me worden ingegeven door m’n gevoel. Die laatste categorie brengt me soms in problemen:

“Je mailbericht gaat ver over de grens van het betamelijke, een ambtenaar van de gemeente X onwaardig”.

Desondanks erg blij dat ik ben opgekomen voor iemand die weliswaar op het kerkhof ligt, maar als hij nog geleefd zou hebben erg blij zou zijn geweest dat iemand eens vierkant voor hem opgekomen zou zijn, al was het dan slechts posthuum. Ik heb het destijds natuurlijk ook geprobeerd in leven. Toen was ik nog een ondergeschikte van de dame die bovenstaand bericht stuurde. Inmiddels allang niet meer, en ik kan over zo’n mailtje gelukkig nog steeds lachen. E. vroeger ook. Het moet een absoluut moment van waanzin zijn geweest, dat hij heeft gedacht dat “de betamelijkheid van een ambtenaar van de gemeente X” er meer toe deed dan de menselijkheid.

Heeft dat met geloof te maken, en met atheisme? Ik geloof wel dat atheisten eerder geneigd zijn hun middenvinger op te steken.

» Posted By Joan On March 07, 2009 @ 00:01

Tja. Zit nog steeds met al mijn emoties om de dood van mijn vriend, tegelijkertijd met op een leuke manier volgeplempte weekends tot ergens half juni met andere vrienden, waarbij ook wel eens een niet volgeplempt dagje voor eigen gebruik zit dat ik mede kan wijden aan die lieve, dode, niet gelovige vriend. Ik denk niet dat ik hem, op het kerhof dichtbij liggende, waar ik wel eens langs kan gaan, erg help door zelf depressief te worden om zijn dood.

Ik denk ook zeker niet dat zijn dood op welke manier ook zin heeft gehad. Of mijn doorleven dat wel heeft, als ongelovige, nou nee ook erg weinig, alhoewel misschien toch net iets meer omdat ik geen tijd kwijt ben met navelstaren en op een vrij belangrijke levensvraag, bestaat God, in elk geval voor mezelf wel een antwoord heb. Neen, God bestaat niet, is de uitkomst van veel eerdere beraadslagingen met mezelf. Misschien dat sommige ouderen zoveel energie blijven houden, omdat ze met die vraag klaar zijn.

Ik heb in elk geval afgesproken dat ik les ga geven in hoe je moet stemmen (op de politieke partij van je keuze). Dus puur technisch, hoe je kunt kiezen en je stem uitbrengen. Het bleek namelijk, in de politieke barometer van dit land, Rotterdam, dat sommige mensen wel hadden geleerd hoe je moest stemmen. Technisch gezien dan. Op een knop drukken, en dan had je gestemd. Er werd er daarbij van uit gegaan dat ze zelf wisten op wie ze wilden stemmen en daar bemoeide natuurlijk niemand zich mee want wij zijn nette mensen. Omdat ze niet mochten worden begeleid tot in het stemhokje of tot de stemmachine, bleken ze achteraf te hebben gestemd op de nummer 1 van de tot dat moment eerste partij in mijn stad. Dat was toen nog Marco Pastors. Precies de man waarop ze niet wilden stemmen. Maar ze dachten dat nummer 1 van nummer 1 wel de goede keuze zou zijn.

Zo gaat dat soms. Volgende keer ga ik dus helpen uit te leggen waar die partijen voor staan, en uit te leggen hoe je een stem kunt uitbrengen. Zonder enig sturen in welke richting ook. Als mensen voor Wilders willen kiezen moeten ze dat vooral doen, ik kan het me gelukkig veroorloven tijdelijk in een ander land te gaan wonen, en kom graag terug to pick up the pieces.

Wat heeft dit alles met atheisme te maken? Als de vraag geloof, of niet geloof, voor jou als persoon echt overbodig is geworden en dat kan ook zijn omdat je denkt “geloof”, zonder daar ooit een ander mee lastig te vallen, er zo veel energie vrij komt voor de dingen die er toe doen als je in elk geval streeft naar een goed leven voor iedereen.

» Posted By Joan On March 06, 2009 @ 21:50

Tja, Janiek, Ger Groot is ook zomaar iemand met een mening.

Voor mezelf kan ik alleen maar zeggen dat ik een complexloze atheist ben, die toch een beetje schrok van een paar dingen die Ger Groot niet noemt in zijn artikel.

Van dominee Dorenbos en trawanten (je zult als vrouw maar, na rijp en gedegen beraad, besloten hebben een abortus te zullen ondergaan en je door een rij van mensen moeten worstelen die je toevoegen dat je een moord gaat plegen, je zult als ongewenst kinderloze vrouw, die invitro fertilisatie heeft geprobeerd, die miskramen heeft gehad, een plastic foetusje door je brievenbus gegooid krijgen).

Van de volstrekt bezopen reactie op een tekst van Britse atheisten, die mensen aanraadden van het leven te genieten, omdat God ‘probably’ niet bestaat. Niets shockerend aan lijkt me, en afgezet tegen de vaak door mij getolereerde lichtbakken met “Jezus redt”; “God roept ook u”, enz., alleen maar een vriendelijk en tolerant weerwoord.

Ik kreeg vandaag toevallig net de door mij bestelde stickers met de tekst dat God waarschijnlijk niet bestaat en dat je gewoon lekker van je leven moet genieten, of iets dergelijks. Kom net van een gezellige borrel, ga morgen op mijn vrije dag eerst gezellig koffie drinken bij een vriend die nu op een schip woont, daarna gezellig lunchen met iemand, zaterdag overdag iets doen waarbij ik veel oude bekenden zie en daarna de Rotterdamse museumnacht in, en zondag aan het einde van de ochtend naar het concert van een goeie vriendin.

Volgens mij breng ik dus, zonder te shockeren, aardig in praktijk wat die niet provocerende sticker aanraadt te doen, en enige intolerantie zie ik er niet in.

Alvast een goed weekend toegewenst allemaal, en voor de gelovigen een prettig kerkbezoek met veel zang.

» Posted By Joan On March 05, 2009 @ 22:02

Nou, bij dit soort controle over mezelf kan ik wel weer een berichtje plaatsen. Niet zozeer over atheisme, maar meer over kleine haarscheurtjes in het bastion van de fijn gelovigen. In casu de E.O. Drie schandalen op rij, Andries Knevel die zijn geloof in de evolutietheorie beleed. Netwerk met een E.O. item over streng gelovige homo’s. Deze beide nieuwsfeiten zetten de waanzinnige dominee Doorenbos, die van de plastic foetusjes die hij zo liefdevol en zonder onderscheids des persoons -dus ook bij vrouwen die intens verdrietig zijn na een onvervulde kinderwens na bijvoorbeeld een miskraam of drie, vier – door de brievenbus gaat douwen, aan tot een oproep tot veertig dagen bidden en vasten voor de E.O.
En nu weer die E.O.-meneer, ik ben z’n naam even kwijt want ik ben geen fan, die in badbroekje heeft geposeerd in een voor homo’s bestemd nummer van het blad Linda, die voor drie maanden op non-actief wordt geplaatst.

Er rommelt iets bij de E.O.! Wie kan dat verklaren? Wat zet die gelovigen aan tot twijfel en anders gedragen dan al die voorgaande jaren?

Zelf ben ik vandaag beedigd als ambtenaar. Er waren 3 opties, eentje voor allah, eentje voor God die zo waarlijk almachtig zou helpen, en die voor de ongelovige verklaarders en belovers. Uitkomst op 100: 2 Allahs, ca. 10 waarlijke Goden en de rest atheist. Waar hebben we het nog over? Het pleit is allang gewonnen.

» Posted By Joan On March 04, 2009 @ 23:14

En Karin, dank voor de gastvrijheid natuurlijk. Aan jouw weblog ligt het niet. Volgens mij zijn er meer mensen als Janiek en ik, die steeds maar weer op zo’n weblog schrijven terwijl ze het eigenlijk zijn gaan zien als een vrij vervelende gewoonte die veel tijd kost die veel beter gebruikt kan worden. Een keerzijde van het overigens heel positieve fenomeen van de weblogs.

» Posted By Joan On February 28, 2009 @ 11:02

Ja, het is een eigenaardig soort verslaving, Janiek. Gelukkig ben ik ook van het roken afgekomen, dus hopelijk lukt dit ook wel. Alle goeds.

» Posted By Joan On February 28, 2009 @ 10:58

Sorry, Janiek, het was niet mijn bedoeling je te kwetsen en je moet natuurlijk zelf weten of je op een weblog over atheisme het standpunt van de gelovige wil vertegenwoordigen.

Zelf ben ik de mening toegedaan, dat God niet bestaat. Dat dit leven is waar je het mee moet doen, dat er geen ander leven zal komen na de dood. Ik denk zelfs dat het (in mijn ogen waanzinnige in de letterlijke zin des woords) geloof in een fictie tot zelfmoord aanzet. Bevalt het je in dit leven niet, dan komt er, als je maar gek genoeg bent en genoeg gelooft in kaboutertjes in de vorm van een God, misschien wel een beter leven. Terwijl ik van het standpunt uitga, dat je het met dit leven moet doen. Ook als het anders loopt dan je wenst. Dan kun je dat aanvaarden, of je kunt proberen er iets aan te veranderen, voorzover dat in je macht ligt, natuurlijk.

Zelf merk ik in toenemende mate dat het me slecht bevalt steeds maar op weblogs te schrijven. Ik heb dat nooit gedaan, ben er mee begonnen toen ik kanker had en door de vermoeidheid die gepaard gaat met die ziekte meer aan huis gekluisterd was dan gebruikelijk. Ik ben er te lang in blijven hangen en dat ging me eigenlijk steeds meer aan mezelf irriteren, omdat ik nogal van het type ben dat de dingen die me in m’n leven niet aanstaan en waar ik zelf wel macht over heb, te veranderen.

Het ga jullie goed allemaal. Met, of zonder God.

» Posted By Joan On February 28, 2009 @ 08:24

En verder, omdat persoonlijk verdriet niet minder alert moet maken op waanzingebrabbel: Janiek, je lult uit je nek. En je probeert alleen maar af te leiden. De actie “benoemen en bouwen” van Doekle Terpstra heeft niets, maar dan ook helemaal NIENTE, te maken met de stickeractie met de verblijdende en volstrekt ware boodschap dat God niet bestaat.

GOD BESTAAT NIET. Gisteren, toen ik de dood van mijn vriend betreurde, viel me weer op hoe steunend de menselijke boodschappen van vrienden waren tijdens die dienst, en hoe totaal loos, aangehoord zonder protest uitsluitend om niet te schofferen, die inhoudsloze boodschappen over een God die hem persoonlijk zou ontvangen. LUL NIET. ER STAAT DAAR GEEN GOD KLAAR! Eric geloofde daar zelf natuurlijk ook iet in. Die dook voor die trein de vergetelheid in.

Geef eens een normaal antwoord, Janiek, zonder mistgordijnen over totaal andere gebeurtenissen. Zeg eens wat je op die stickeractie aan te merken hebt. En leg ook eens uit hoe je hier zo maar ineens verzeild bent geraakt, na de laatste maanden van het vorig jaar al mee gelezen te hebben. Heeft God je op een Missie gestuurd?

» Posted By Joan On February 27, 2009 @ 21:35

Dat kan best, Janiek. Eric is dood. Ik kan het nog steeds erg slecht bevatten. Ben er erg verdrietig om. De strekking van het artikel is me vrij wat duidelijker dan de letter.

» Posted By Joan On February 27, 2009 @ 21:23

Janiek, dit artikel heeft op geen enkele wijze iets te maken met de atheisme-campagne. Het is gericht tegen de toenmalige campagne van Doekle Terpstra, genaamd “benoemen en bouwen”. Een campagne die langzaam aan is doodgebloed, ook geen initiatieven in gang heeft gezet. En het artikel is kort samengevat vooral gericht tegen het veelvuldig gebruik van het woord “moeten” in een campagne die vooral gericht was op vrijheid. Het lijkt me dat je een beetje bezig bent appels met peren te vergelijken, en dingen uit hun context te halen.

» Posted By Joan On February 27, 2009 @ 18:32

Wat vreemd toch, Janiek, dat mensen dingen zo totaal anders kunnen ervaren! Op de website van het Humanistische Verbond (waar ik lid van ben) staat een brief afgedrukt van Floris van den Berg aan zijn tante, die hem naar aanleiding van de campagne (heb zelf ook net stickers besteld) een boek van Karen Armstrong toestuurde. Met deze daad trachtte ze hem er alsnog van te overtuigen dat God wel zou bestaan. Omdat het geschreven staat, kennelijk.

In zijn brief zie ik geen enkel kwetsend woord. Tenzij je het natuurlijk als kwetsend ervaart als andere mensen jouw waarheid niet als de hunne zien.

» Posted By Joan On February 27, 2009 @ 17:46

Ik heb gelukkig geen kanker. Mijn oncoloog zal vrijdag in het algemeen beraad een hartig woordje spreken over mensen die tegen een kankerpatien beginnen over achtergelaten klemmetjes. Zij zei nog dat hij ‘clipjes’ had moeten zeggen, omdat (is mij nooit verteld) clipjes in mijn borst zitten, destijds voor de boost-bestraling, dat de tumor had gezeten op een andere plek dan het litteken. Ik wist van geen clipjes, de man bij radiologie vertaalde het naar klemmetjes, ik ging googelen op operatie en klemmetjes en stuitte op een fikse klem van 13 cm die was achtergelaten, ziekenhuizen die alle gereedschappen ofwel tellen, ofwel effectiever wegen omdat er zo vaak klemmetjes worden achtergelaten, dacht ik ben toch GvD niet gek, hoezo, klemmetje, en het eindigde met een rotweekend voor mij, ongeruste naasten, een vriendin die vrij nam van haar werk om mee te gaan. Heb mijn oncoloog gevraagd echt heel duidelijk te zeggen vrijdag dat niemand ooit tegen een (ex) kankerpatient moet zeggen dat er op een plek waar ooit een tumor heeft gezeten iets zit. En dat zou ze doen.
Ondertussen ben ik toch ontregeld, want na de opluchting stuurde iemand me een mailtje dat iemand waar ik erg op ben gesteld zelfmoord heeft gepleegd. Net 40. Ik moet de hele tijd aan hem denken en zit met een totale razernij naar iemand die hem in elk geval een eindje op weg heeft geholpen. Natuurlijk kun je iemand die een ander bewust onderuit haalt, inmiddels al drie jaar terug, niet verwijten dat hij zelfmoord pleegt. Desondanks zou ik bij dat valse serpent het liefste de ramen gaan ingooien.

» Posted By Joan On February 24, 2009 @ 22:27

Ja bedankt, voor het meeleven. Heb inmiddels de mammanurse aan de telefoon gehad, ze kunnen telefonisch geen uitspraken doen, maar heeft wel de afspraak met mijn oncoloog vervroegd naar morgen. Als er niks aan de hand blijkt te zijn, zal ik wel eens heel duidelijk mijn woordje doen over mensen die over “klemmetjes” die bij operaties worden achtergelaten beginnen tegen een kankerpatient.

» Posted By Joan On February 23, 2009 @ 11:56

Dank je, Karin. Ik heb vrijdag pas een afspraak bij mijn oncoloog, maar ga morgen even de mammanurse heet zo iemand geloof ik bellen, dat ik eerder wil weten hoe het zit met die foto’s. Even goed is m’n weekend verpest door die sukkel. Hij gaf me bij het afscheid ook nog een hand, keek me diep in de ogen en zei: “ik wens u ALLE goeds”. Kreeg ik ook al een unheimisch gevoel bij, hoewel dat misschien alleen maar vriendelijk bedoeld was.

» Posted By Joan On February 22, 2009 @ 18:06

Dank je Pietie, dat is aardig van je. Nou, ‘helemaal van slag’, dat ben ik nou ook weer niet zo gauw, maar natuurlijk wel ongerust, heb er slecht door geslapen en veel gegoogeld op borstkankersites waar ik hoopte nooit meer te zullen komen. Ik vind het vooral echt een beetje heel dom van zo’n man, die toch de hele dag met (ex)kankerpatienten werkt, om zoiets te zeggen. Don’t insult my intelligence, denk ik dan, een achtergelaten klemmetje zou echt wel zijn ontdekt bij de 33 bestralingen die ik destijds gehad heb en waarbij steeds foto’s werden gemaakt, of bij de voorgaande mammo’s. Toen ik borstkanker had nam ik natuurlijk altijd wel iemand mee, maar naar die controles vind ik dat echt niet nodig en misschien is er wel niks aan de hand, maar ik ga morgen in elk geval even bellen dat ik geen zin heb tot vrijdag te wachten.

Terug naar het onderwerp, dit blog gaat over atheisme. Ik ben atheist en mijn vrienden overwegend (volgens mij zelfs allemaal, geloof is nooit een issue) ook. Ik heb wel een aantal gelovige collega’s en natuurlijk vind ik het heel prima als mensen geloven en als ze steun vinden in zo’n geloof, ze gaan hun gang maar. Maar wat ik echt als storend ervaar, is dat mijn ongeloof als iets niet bestaands ontkend word. Nou moet ik zeggen dat ik dat in het dagelijkse leven alleen ooit heb meegemaakt bij een ex-collega die voorganger was bij de Pinkstergemeente, en de paar mensen die hier schrijven zijn natuurlijk maar een heel miniscule minderheid. Maar vervelend vind ik het wel. Ik heb slechts gezegd dat God niet bestaat, maar ik gun die mensen natuurlijk graag hun geloof in een fictie.

En JuZo, ik zie werkelijk geen enkele reden waarom je tegen wie ook moet zeggen dat ze van hun geloof moeten vallen. Zolang je mensen die dat niet doen maar niet probeert te dwingen dat wel te doen. Dat is sowieso een volstrekt onbegonnen zaak.

» Posted By Joan On February 22, 2009 @ 13:45

Pietie, de reden dat ik inderdaad gisteren wat te veel geschreven heb komt omdat ik een beetje ongerust ben dat ik weer kanker heb. Ik reageer op elke omstandigheid in m’n leven altijd door veel te gaan schrijven. Dat leidt me af. Ik zal morgen wel even bellen naar het ziekenhuis, dat mij echt de stuipen op het lijf zijn gejaagd door de opmerking van de meneer bij de afdeling radiologie dat hij toch nog een extra foto wilde maken, toen ik zat te wachten of de mammografie goed gelukt was, omdat ze “wel eens een klemmetje achterlaten tijdens de operatie en hij dat wilde uitsluiten”. Ik had natuurlijk gelijk moeten zeggen dat ik zelf de foto wilde zien (de eerste keer was er weinig deskundigheid voor nodig om de tumor te onderscheiden van de rest) maar ik heb me gewoon weer laten afschepen, kreeg nog een hand van hem, waarbij hij me in de ogen blikte en zei: “Ik wens u ALLE goeds”. Die opmerking gaf mij ook de jitters.

Wat ik echt heel jammer vind aan dat continue hameren op dat het jammer is dat ik niet in God geloof en dus ook niet over God in discussie wil gaan, is dat ik het nogal beledigend vind. Door dat steeds weer te doen wordt mijn bestaan, dat van mijn vader, dat van mijn oma en dat van 43% van de Nederlanders simpelweg ontkend. Eerlijk gezegd heb ik niks te klagen in mijn Goddeloze leven. Ik heb het erg goed naar m’n zin, heb erg veel leuke mensen om me heen, een goede baan en ik ben gaandeweg in mijn leven gegroeid naar een staat waarin ik me al vele jaren zonder meer een gelukkig mens kan noemen.

Ik ga niet voorbij aan het fenomeen geloof, in welke gedaante dan ook. Natuurlijk bestaat dat. Wel vind ik het jammer dat het enige werkende alternatief daarvoor, niet-geloof, kennelijk door velen hier niet aanvaard kan worden. Dus discussieren jullie onderling dan leuk over alternatieven voor religie, die wat mij betreft net zo van de zaak waar het om gaat afleiden. Namelijk hoe je een beetje fatsoenlijk, met elkaar, het leven doorkomt in de simpele (voor mij althans) waarheid dat er geen God is, geen hiernamaals, alleen het hier en het nu. En dat het volledig, tenzij je ernstige gebreken hebt en dan heb je simpelweg pech, God heeft daar niets mee te maken, je eigen verantwoordelijkheid is wat je maakt van je bestaan. Je kunt het niet nog een keertje overdoen.

» Posted By Joan On February 22, 2009 @ 11:52

En nog even helemaal tot slot: ik vind het op zich toch jammer van de energie, omdat een aantal dingen die ik duidelijk wilde maken kennelijk ook na diverse herhalingen niet over zijn gekomen.

1. Ik ben atheist. Daarom wil ik niet in discussie over God, omdat ik het bestaan van God voor 100% ontken. Het heeft dus geen zin steeds weer te beginnen tegen mij dat het toch zo leuk is een discussie aan te gaan over alternatieven voor Godsdienst. Wat moet ik met zo’n in mijn ogen vreemde discussie aan, als ik al 58 jaar niet geloof, mijn vader voor mij vanaf 1913 niet geloofd heeft, en mijn oma al vanaf 1880 niet geloofd heeft? Dat lijkt me alternatief genoeg. 43% van de Nederlanders gaf in het jaar 2007 aan niet te geloven in enige God. Omdat het aantal jaarlijks toeneemt, zullen het er inmiddels meer zijn. Die zitten dus ook niet op een alternatief voor Godsdienst te wachten, want waarom zou je in discussie gaan over iets voor jou niet bestaands? Dat is net zoiets als een discussie aangaan over de twaalpotige goud en lila gekleurde olifant, als je niet in het bestaan daarvan gelooft.

2. Wat ik verder duidelijk wilde maken, is dat ik de inmenging van religie op het dagelijks leven verkeerd vind.

3. En dat het wat mij betreft een ieder vrij staat te geloven waarin hij of zij wil, zolang dat beperkt blijft tot de beslotenheid van de eigen huiskamer en de eigen gebedsruimte.
En dat is absoluut alles wat ik heb willen zeggen.

» Posted By Joan On February 22, 2009 @ 11:12

En Bo, Janiek, nog 1 keer. IK HEB NOOIT GEZEGD DAT MENSEN NIET MOGEN GELOVEN. Alleen vind ik dat het tot de beslotenheid van de eigen huiskamer beperkt dient te blijven. Kennelijk dringt het niet door. Doei!

» Posted By Joan On February 22, 2009 @ 10:01

HenK, het is heel goed mogelijk dat jij bij maatregelen waar jij het geheel mee eens bent, zoals de aanrechtsubsidie, de religieuze achtergrond niet ziet en dus ook niet kan inzien waarom het juist een kroonjuweel van de Christen Unie is. Dat betekent nog niet dat het ook niet zo is.

Dat jouw SP nu samen met de SGP een initiatief-wetsvoorstel tegen de koopzondag indient is wellicht bij de SP geen gevolg van religieuze motieven, maar bij de toch enigszins onwaarschijnlijke partner in dit proces, de SGP, zonder meer wel.

Het verbod op stamcelonderzoek komt zo uit de religieuze koker.

Verder roep je hier met de regelmaat van de klok dat je met deze of gene, steeds degene die op dat moment weer je misnoegen heeft opgewekt, niet meer in discussie zult gaan, vaker nog dat je hier helemaal niet meer zult schrijven. Wees daar eens consequent in, HenK.

» Posted By Joan On February 22, 2009 @ 09:58

En nog even helemaal tot slot, Janiek, voordat ik zonder partner naar een lekkere moordfilm ga kijken op tv: Ik vind het ook weer van een echt ongelofelijke hovaardigheid dat je mij van inflexibiliteit beticht omdat ik mijn levensovertuiging niet opgeef na een aantal van jouw ‘wijsheden’.

Ik wens je partner veel wijsheid toe.

» Posted By Joan On February 21, 2009 @ 22:27

190. Nee hoor JuZo, je hebt gelijk. Het CBS gaat in de cijfers van verklaarde atheisten maar tot 2007, en weliswaar is het een oplopend cijfer, maar in 2007 was het nog slechts 43% van de Nederlanders.

In 2008 zal het meer zijn en ik wil hierbij ook de aantekening maken dat het hier gaat om zelf verklaarde, tegenover een onderzoeksbureau, atheisten. De “ietsisten” en de mensen die allang niet meer geloven, maar uit een soort kinderlijke vrees de toorn van een God waarin ze allang niet meer geloven toch nog, omdat Mamma dat vroeger zei bij het avondgebedje, over zich af te roepen en dus maar zeggen dat ze nog steeds geloven, zijn in dit cijfer niet vertegenwoordigd.

» Posted By Joan On February 21, 2009 @ 22:19

«« Back To Stats Page