Statistiek


Deprecated: Function wpdb::escape is deprecated since version 3.6.0! Use wpdb::prepare() or esc_sql() instead. in /htdocs/www.spaink.net/wp-includes/functions.php on line 5453

Comments Posted By Pietie

Displaying 0 To 0 Of 0 Comments

Het totalitaire universum van Louise L. Hay

@328 Janus, je hebt het mis. Ik ben óók agnost. En als dát hier niet duidelijk is geworden, dan weet ik het niet meer.
Ik ga nu overigens studeren voor ‘placebo-agnost’, om een iets vrolijker kijk op de dingen en de mensheid te krijgen.
Met dank aan Henk :-) En aan Flower.

Het enige waar ik in geloof, is dat de mensheid erbij gebaat is om scheppend bezig te zijn. In wat voor kunst-discipline dan ook. Ik zie dat als onze enige redding. Of het waar is? Zeer waarschijnlijk niet. Ik ken een aantal kunstenaars met heeel naar gedrag. Dus heilig is dat idee bij mij ook al niet, jammer genoeg.

» Posted By Pietie On June 12, 2012 @ 09:47

325: “Ik ben benieuwd hoe Amber mbv het boek van Hay zo’n krachtige positieve levensinstelling heeft weten te creeren voor zichzelf.”

Vraag het bijvoorbeeld ook elke Christen of Hindu die stralend in het leven staat; het is volgens mij een gevoel van vertrouwen dat elke ‘bekeerling’ geniet. Iets om jaloers op te zijn, indeed, ook al is het met fantasie en inbeelding gecreëerd.
Het schijnt gezond te zijn voor een mens om een roze bril op te zetten en gewoon te besluiten (blind) vertrouwen te hebben.
Wel zie je soms dat als de illusie wordt doorgeprikt (lees in dit geval: men wordt weer ziek) dat dan diepe depressie en schaamte volgt.

Proficiat dat je de Dethlefsen overleeft hebt. Het duurt gemiddeld een jaar of 20 voor men daar overheen gegroeid is vooral bij mensen die inderdaad toch al de neiging hebben zichzelf te straffen. En dat zijn er heel wat.

Mooi verhaal trouwens, goed om te lezen.

» Posted By Pietie On June 11, 2012 @ 20:04

@301
Ik herken me niet in het beeld dat er geschetst wordt, dat één iemand het mikpunt zou zijn in dit draadje, van ‘een pak’. Naar mijn idee wordt er alleen gereageerd op wat er is geschreven, zonder naar de naam te kijken. Dat wij erop uit zijn een punt te maken, wil nog niet zeggen dat we bloed aan de paal willen!

Dat ik doorgeschoten ben in de reacties, dat klopt, en dat spijt me. Ik ben Flower dankbaar voor de feedback.
Wel jammer dat het commentaar op meta-niveau blijft en er niet ‘neergedaald’ wordt om het goede voorbeeld te geven.
(Maar dat kan ik me ook wel weer voorstellen, het is namelijk nogal hard werken om hier te posten).
Ook zou er bij Karin geklaagd kunnen worden, zij kan berichten verwijderen of naar de afvalbak sturen.

Tot slot wil ik toch ook graag wijzen op de zinnige argumenten die óók over en weer zijn gegaan, en die de moeite waard zijn om eens terug te lezen. Ook en vooral voor degenen die hier fris binnen komen zonder zich eerst in het onderwerp of de discussie te verdiepen.

» Posted By Pietie On June 10, 2012 @ 21:09

Ik waardeer je meta-berichten, Flower. Je hebt me flink op mijn nummer gezet. Het helpt.

(in 312 doelde ik op méér Hay fanatisme, dat mijn ergernis dan óók toeneemt).

Wel zou ik ook graag jouw reactie eens lezen op berichten van Hay fans, en zien hoe jij dan omgaat met mensen die niet doorhebben dat ze een geloof aanhangen waar anderen mee gedupeerd en gelabeld worden. Als je het boek eens leest, zul je merken dat het aan religie grenst.

Wat zeg jij als iemand beweert dat je maar wat meer aan jezelf moet werken, dat je lui en onwetend bent en bovendien niet beter wíl worden? En wat doe je als niet maar één iemand zo denkt, maar het een soort mode is geworden onder een hele generatie.

In de tussentijd zal ik de strijd eens opgeven, goed idee.

» Posted By Pietie On June 10, 2012 @ 17:01

@317 Maar Janus, nog even…
Je schrijft: “Het gaat om het je bewust worden van onbewuste oorzaken”.

Heb je niet door dat dat al een aanname is betreffende ziekteprocessen? Een geloof, een theorie, een persoonlijke zienswijze, een invulling, een gok, een leer, een hypothese, een veronderstelling, een premisse, een gissing, een postulaat, een vooronderstelling?
Want je stelt dit namelijk, net als Hay dat doet, als voldongen feit.
Terwijl we toch nog lang niet zover zijn dat we de natuurlijke processen in het lichaam goed kunnen volgen en begrijpen.
Wie weet kunnen we in 2112 onbedaarlijk lachen om onze berichten, nadat het werkelijke inzicht is neergedaald.

» Posted By Pietie On June 10, 2012 @ 09:59

Goeie vraag. Helaas komt Flower hier blijkbaar niet voor zinnige vragen en antwoorden. Laat staan suggesties.

Dat ik ietwat doorgeschoten ben op dit draadje geef ik overigens toe.

» Posted By Pietie On June 10, 2012 @ 00:11

@310 Is dit geen leuke cirkel trouwens: de tegenstanders van het regime van Hitler waren volgens Hitler fascistisch omdat ze zijn overtuigingen niet respecteerden.
Jammer genoeg kan ik er niet eens om glimlachen.

» Posted By Pietie On June 09, 2012 @ 13:35

@310 Hoe groter de impact van ideeën als die van Hay, hoe ‘asocialer’ en brutaler ik word, Flower.
By the way, nog steeds haar boek niet gelezen?

» Posted By Pietie On June 09, 2012 @ 12:29

309: “Niet de maakbare wereld als voorbeeld maar de Natuur, want zij is altijd oneindig en volmaakt.”

Precies. Dus ook de imperfectie die volgens Hay het gevolg is van ons verkeerde denken, is volmaakt volgens de natuur. Dat is waarom Hay’s boodschap tegennatuurlijk is, en onmenselijk.

» Posted By Pietie On June 09, 2012 @ 12:21

bij 307 ps: laat ik het zo zeggen, ik begrijp gedeeltelijk wat je schrijft.
Dat mijn woorden soms hard aankomen, kan ik begrijpen. Persoonlijk vind ik Hay’s woorden nog veel en veel harder, terwijl niemand door lijkt te hebben hoe gemeen die kunnen inwerken in de gedachten van mensen, levens lang.

So what, zou je zeggen, laat het los, het gaat om de sociabiliteit, je vermogen om contact te maken.
Helaas kan ik het niet nalaten mensen te wijzen op hun kinderachtige of idiote geloofsovertuigingen, en/of de gezamenlijke psychoses waar ze zich maar wat graag in begeven. Ik kan geen waardering en respect opbrengen voor die vormen van houvast in het leven. Dan hoor ik er liever gewoon niet bij.

» Posted By Pietie On June 09, 2012 @ 10:57

@306 Flower, ik begrijp niets van je bericht. Jij komt nu op voor een groep die ik gecreëerd zou hebben? En dan neem je ook nog zitting in die groep? Of juist niet?
En waar blijven de lijken en de schade die ik zou aanrichten? Nogmaals het verzoek iets specifieker te zijn.

En waarom zou ik andere wegen moeten zoeken om mijn woede en verbittering te uiten? Het gaat juist zo lekker :-)

Tip: lees het boek van Hay eens. En maak eens contact met mensen die heilig geloven dat jij zelf de oorzaak bent van je handicap.
Die zeggen namelijk: je hebt er zelf voor gekozen, of: het is jouw kwaadheid, je verwerpt jezelf, of: je hebt een sterke emotionele ondervoeding, of: het is gewoon jouw angst en weigering om het leven volledig in je op te nemen. En ga zo maar door, het staat allemaal letterlijk in haar boek.
Dat soort ideeën zijn naar mijn idee zeer zeer mensonvriendelijk, fascistisch zowat. Waarom mag dat niet eens gezegd worden?

» Posted By Pietie On June 09, 2012 @ 09:48

ps: mijn laatste vraag in 302 was bedoeld voor alle fans die hier reclame durven komen maken voor Hay. Laat hen dat op háár website doen!

» Posted By Pietie On June 09, 2012 @ 00:28

@303 Flower, dat is interessant! Vertel mij vooral precies wat voor schade ik heb aangericht, ik zal er oprecht met open blik naar kijken.
Ik vind het overigens helemaal geweldig dat er iemand opstaat die ook mij tegen mezelf wil beschermen. Met open armen ontvang ik dat.

Over welke overtuiging van mij (die door anderen gesterkt zou moeten worden) heb je het precies? Kun je specifieker zijn, welk bericht bijvoorbeeld? Geldt ook voor de lijken. Waar maak ik die?

Heb je overigens Hays lijken wel eens geteld? Dat zijn echte, letterlijke. Hier leeft iedereen nog blij en vrolijk, met als het meezit misschien één gekrenkt beeld of één klein twijfeltje.
Je schrijft dat je geïnteresseerd en betrokken bent, maar waarin precies, en bij wie? Je hebt Hays boek niet gelezen, waarschijnlijk ook de verhalen van de slachtoffers niet? Heb je enig idee van de schade die zij met haar sektarische gevolg heeft aangericht?

Wie zegt trouwens dat mijn doel (mensen tot een pietsje realistischer nadenken en socialer gedrag inspireren, vooral jegens mensen met ziekte en/of handicap) niet is bereikt?

» Posted By Pietie On June 09, 2012 @ 00:22

@301
Wat een onzin! Ik schrijf óók uit eigen ervaren, als je goed leest had je dat begrepen. En alle slachtoffers (waar het hier om gaat!) schrijven óók uit eigen ervaring. Ik kom op voor de underdog, niet voor de succesvierende Hay-gangers, die hebben het immers niet nodig, die zijn totaal gelukkig en ‘in de Hay’. Zodra die uit hun droom zijn geholpen, doordat ze bijvoorbeeld toch weer ziek geworden zijn, dan hebben ze iets anders nodig. Gaan ze op zoek, en vinden het ook nog, zal je zien. Die mensen hebben geen steun nodig, die zijn van zichzelf krachtig en egoïstisch genoeg. De meer bescheiden mens heeft wél support en aanmoediging nodig, omdat ze anders het doelwit worden van slimme profiteurs en uitbuiters.
Als het zo goed met je gaat dankzij Hay, of God, of dankzij je uitstekende karakter: Fijn, geniet ervan! Let vooral niet op anderen. Maar: wat kom je dan in vredesnaam hier doen?!

» Posted By Pietie On June 08, 2012 @ 12:25

297 Janus, ik lees bijna alléén hoe het artikel en de reacties niet gelezen zijn… jij niet?
Wat hebben we eraan als we langs elkaar heen onze eigen visies blijven herhalen zonder werkelijke uitwisseling?
Ik ben overigens nooit uitgeschreven, maar overnieuw beginnen? Naaa, liever niet, zonde van van alles. Maar be my (of Karins’ dus) guest!

» Posted By Pietie On May 06, 2012 @ 18:49

294 Hahaha, da’s ook een leuke.
Laten we voor de zekerheid eerst nog even terug lezen voordat we hier opnieuw beginnen. Want staat niet alles er al, met onderbouwing en al, ongeveer drie dubbel.

» Posted By Pietie On May 05, 2012 @ 22:31

@291 Goedendag Ella. Wat heerlijk dat je een hernieuwde discussie wilt starten over Hay. ;-)
Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk wat je punt is.
Heb je het stuk van Karin en de 290 reacties erop gelezen???
(We kunnen daar intussen misschien een boek van maken, en schathemelrijk worden?!).

» Posted By Pietie On May 05, 2012 @ 13:02

287
“maar jouw strijd is de mijne niet en je moet ook niet proberen jouw strijd aan mij op te dringen”.

Uitbuiting, mishandeling, verwaarlozing, onderdrukking en discriminatie kunnen alleen bestaan als wij dat als medemensen laten gebeuren.
We can be heroes!

» Posted By Pietie On February 27, 2011 @ 01:30

281
Janus, ik begrijp je punt. En je hebt helemaal gelijk dat de technieken die de guru’s hanteren vaak best effectief zijn en mensen een beter gevoel geven.
Ook bidden en biechten in religies is heilzaam voor de mens. Het maakt rustig, je krijgt meer vertrouwen en wordt zekerder van jezelf.

Maar ik heb ervaren dat dagboek schrijven net zo effectief is, en gecombineerd met wandelen in de natuur heb ik de guru- en religie-gewoonten en technieken ruim ingehaald wat betreft gevoel van welzijn.
Een groot voordeel: het is eerlijk en puur, geen onzin theorieën, niemand wordt geschaad, niet verslavend, geen regels en voorschriften, geen schuldgevoelens, geen financieel gewin (het is gratis!), geen onderdrukking, geen uitbuiting, en met respect voor mens en natuur.

PS: je gaat nog altijd voorbij aan de schade (psychisch en fysiek, soms met de dood als gevolg!) die guru’s aanrichten, dat vind ik zeer kwalijk. Ik krijg een beetje genoeg van je egocentrisch gewauwel.

» Posted By Pietie On February 24, 2011 @ 11:11

correctie: dat verklaart ! :-)

» Posted By Pietie On February 20, 2011 @ 19:39

Onderbouwing van een geloof is onmogelijk, denk ik. Het komt omdat het puur gaat over onderbuik. Er wordt een beroep gedaan op de emoties, in plaats van op het intellect. Dat verklaard ook waarom zoveel hoog-opgeleiden in de new age hun heil vinden. De behoefte aan sprookjes is simpelweg te groot.
Maar we beginnen onszelf te herhalen geloof ik ;-)

» Posted By Pietie On February 20, 2011 @ 18:49

correctie:welervaring moet zijn: wel ervaring! :-)

» Posted By Pietie On February 20, 2011 @ 10:52

Janus, ik heb welervaring met de dingen waar je over spreekt. Maar begrijp je niet dat er meerdere uitleggen van die ervaringen mogelijk zijn? En dat er bovendien andere manieren zijn om hetzelfde effect te bereiken?
Voorbeeld: Iemand (Pim van Lommel) schrijft een boek over bijna-dood ervaringen, en legt dat zo uit dat er een hiernamaals moet zijn. Een ander (Dick Swaab) schrijft een boek over dezelfde soort ervaringen, en toont aan dat het allemaal in de hersenen plaatsvindt.
Het is niet altijd een kwestie van bewijs, hoewel logisch nadenken en onderzoek ons wel verder helpt, veel dingen zijn gewoon nog niet precies verklaard.
Later, als alles duidelijk is, lachen we om onze aannames. Net als we nu kunnen lachen over wat men in de Middeleeuwen allemaal dacht.

Jij mag denken en geloven wat je wilt, net als wij. Maar deze discussie heeft geen zin zolang jij niet beseft dat je een geloof aanhangt, een religie, een theorie die net zo goed anders uitgelegd kan worden. Maar jij wil geen andere uitleg horen, je staat niet open voor andere invalshoeken, je wilt alleen jouw theorie bevestigd hebben. Dat krijg je hier niet, dus houdt alsjeblieft op nu. Laat het nu verder.

Waar het om gaat is dat types als Hay misbruik maken van de wonderlijke menselijke natuur, door die aan eigen technieken en theorieën te koppelen. Hay is nu schatrijk en geniet van het leven, terwijl het haar niets kan schelen dat ze slachtoffers maakt. Ik gooi dit kind gaarne met badwater en al weg (om jouw uitdrukking nog maar eens te gebruiken) want er zijn vele andere, betere manieren om ziek te zijn. Dat was overigens de strekking van de laatste zin van Karin in dit artikel.

» Posted By Pietie On February 20, 2011 @ 10:51

De oorzaak (en het gevolg) van ziekte, is het leven zelf!
Zoals dag en nacht.
Geen schuldgevoel,
geen schuldgevoel over een schuldgevoel: zonde van de tijd en heel erg middeleeuws om zo te denken.
Denk liever:
Ik heb een ziekte en ik leef!
Ik heb brandwonden en ik leef!
Gehandicapt, maar alive and cooking!
That’s all folks.

» Posted By Pietie On February 14, 2011 @ 10:19

Siddharta Mukherjee, schrijver van het boek over kanker ‘De keizer van aller ziekten’ zei zojuist in het tv programma ‘Boeken’: Ziekte is de nachtzijde van het leven, het hoort bij het leven zoals de nacht bij de dag hoort.
Ook vertelde hij dat de groei van kankercellen in feite een macaber soort perfectie is. Het zijn cellen die een eeuwig leven hebben bereikt. Ze werken dus veel beter dan onze gewone cellen (!)

» Posted By Pietie On February 13, 2011 @ 11:50

Janus, dank voor je lap tekst. Maar je lijkt geen overzicht meer te hebben.
Zelfhypnose is prima, mits er niemand misbruik van maakt. Hay en Jomanda en anderen maken misbruik van alletechnieken, geloven, wonderen, psychologische trucjes, titels, onverklaarde zaken, om daar zelf beter van te worden.
En dat politici gebruik maken van technieken uit de reclame: inderdaad, goed dat je het ziet, prik het vooral door en leg het bloot voor iedereen die het wil horen!
Weet je wat ons ware zelf is? Dat is het feit dat de mens verschilt van planten en dieren. Wij kunnen er namelijk voor kiezen niet egocentrisch alleen maar aan eigen groei en ontwikkeling te denken, maar ook iets te doen (en te laten!) om anderen te beschermen. Daar ligt de kern van ware menselijkheid.

» Posted By Pietie On February 13, 2011 @ 10:20

Applaus voor Maurice.

243, 244
Ik begrijp je behoefte wel Amber, niets mis mee. Maar je kunt ook bewust kiezen voor dingen die in elk geval werken, en geen schade aanrichten: aandacht van dierbaren, goede info met heldere feiten, lotgenoten contacten, bewegen, ontspannen, gezond eten, etc.

» Posted By Pietie On February 10, 2011 @ 15:49

Ha, geweldig! Het is wel leuk er grappen over te maken. Maar ik denk werkelijk dat als ziekenhuizen meer zouden doen aan begeleiding van patiënten, aandacht, lotgenoten contacten etc etc. dat er dan niet zoveel kwakzalvers zouden bestaan. Waarom van ziekenhuizen niet ‘gezondheidscentra’ maken, met echte placebo artsen die er voor uitkomen dat ze vooral aandacht geven. Why the … not? Ze kunnen toch eindelijk wel een keer helder zijn over wat ze allemaal niet weten. Wees transparant, mensen pikken het niet langer. In plaats van onnodige operaties opdringen (dat krijg je als je marktwerking laat gelden in de gezondheidszorg, was geen goed idee, geheel niet) zouden ze ook veel kunnen verdienen aan iets bieden waar mensen echt behoefte aan hebben.

» Posted By Pietie On February 08, 2011 @ 21:37

Maar belangrijker nog Maurice is, denk ik, dat er werkelijk wonderlijke dingen gebeuren die nog niet waterdicht te verklaren zijn. Van bijvoorbeeld het placebo-effect weten we al weinig of niets. Het probleem is dat juist die onverklaarde mechanismen worden misbruikt en toegeëigend door guru’s.
Wat wij nodig hebben is meer transparantie en onderzoek. Hoe werkt hypnose precies. We hebben zoveel psychologen in Nederland, waarom vertelt niemand ons wat die technieken inhouden die worden ingezet door machtige en charismatische types. Zijn ze bang aangeklaagd te worden door de oplichters, of bang hun nek uit te steken?
Doorprikken die handel, luid en duidelijk en vasthoudend; op tv en in de bladen. Media, journalisten, psychologen, onderzoekers en artsen: doe uw werk!

» Posted By Pietie On February 08, 2011 @ 12:22

228
Janus, ik ben blij dat je niet gauw beledigd ben, want ik wil graag nog een keer zeggen: je schrijft een hoop tegenstrijdige onzin!
Je haalt hogere en lagere zelf door elkaar, mixt onderbewuste en automatische piloot erbij, vervolgens heb je het over programmeren (NLP is een omstreden theorie die volgens veel verstandige mensen niet klopt) en communiceren. Dan werkt het onderbewuste weer tegen, en dan is je wilskracht niet genoeg.
Het is een brei van onzin die je schrijft, en dan ook nog op een manier alsof jij precies weet hoe het werkt. Nu begrijp ik dat Maurice je wees op de foute logica en foute denkwijzen. Bij jou is het niet alleen een geloof, je bent ook nog in de veronderstelling dat het bewijs geleverd is alleen al omdat jij het opschrijft.
Mijn bek valt open van zo’n tunnelvisie.

Maar het belangrijkste nog: je gaat totaal niet in op de schadelijke gevolgen van organisaties en guru’s die soortelijke dingen beweren. De lijst is eindeloos, schrijnende situaties. Verdiep je er een keertje in voordat je weer schrijft. Alsjeblieft.

» Posted By Pietie On February 08, 2011 @ 10:17

«« Back To Stats Page