Statistiek


Deprecated: Function wpdb::escape is deprecated since version 3.6.0! Use wpdb::prepare() or esc_sql() instead. in /htdocs/www.spaink.net/wp-includes/functions.php on line 5453

Comments Posted By Pietie

Displaying 0 To 0 Of 0 Comments

Methusalem

bij 8: of 1000 ongewenste gevolgen.

» Posted By Pietie On November 04, 2011 @ 12:15

Heb helaas een kritische noot, sorry Karin.
Goed en leuk stuk op allerlei vlak, maar…
Een polemiek beginnen tegen een technologische opvatting heeft misschien als nadeel dat het niet direct uitdaagt tot een zinnig antwoord -wat door de commissie als criterium van goede polemiek werd opgevoerd.
Er zijn immers ook genoeg zinnige argumenten te bedenken tegen de ontwikkeling van bijv. vervoersmiddelen en machines, de bestorming van het heelal, alle overige ontwikkelingen in de gezondheidszorg (zoals het gesjouw en gehussel met donorlevers e.d., de ontwikkeling van het klonen, en van implanteren van stamcellen en ga zo maar door).
De vraag/stelling is volgens mij niet of het zinnig en gewenst is om 1000 jaar oud te kunnen en willen worden, maar of het mógelijk is. En als het mogelijk mocht zijn, dan gaat het toch sowieso gebeuren, ook al kunnen we 1000 nadelen opsommen?

» Posted By Pietie On November 04, 2011 @ 12:00

Facebook dwang

@12. Ik heb ook nooit begrepen waarom men bij Facebook willen horen. Maar, het probleem is dat de andere sites die regels en gebruiken gaan overnemen. Ze kijken van Facebook af hoe het kan zonder dat mensen massaal pissig worden en afhaken (hadden we al láng moet doen!).
Het hele ontstaan van facebook is al een ongelofelijk verhaal, dat mensen al hun persoonlijke gegevens op straat voor het oprapen gooien zodat anderen met weinig gevoel voor verantwoordelijkheid daar een slaatje uit kunnen slaan.
Rare wezens, mensen.

» Posted By Pietie On October 16, 2011 @ 11:19

Ruilen

Ik ken een dame die een bepaalde heer tegenwoordig altijd in de jas helpt. Volgens die heer is het pure hoffelijkheid. Maar naar mijn idee is het geenszins aardig en charmant bedoeld, eerder denigrerend. Wat ze met dat gebaar volgens mij (onbewust) doet, afgrijselijk genoeg, is de man in kwestie simpelweg onderdrukken! Niet omdat zij nobele, feministe gevoelens van gelijkheid koestert, maar omdat ze zich wellicht prettig voelt bij een gevoel van macht. Ze lijkt ermee te zeggen: jij kan dit zelf niet meer, je bent onhandig en dom, en ik ben nu degene die hier voortaan alles regelt, als je dat maar weet. Ze voelt zich waarschijnlijk beter over zichzelf zodra ze de kans krijgt anderen te beknotten en te kleineren.
Hoe vreselijk kan het aflopen met een zo hoffelijk, innemend en onschuldig gebaar…

» Posted By Pietie On October 14, 2011 @ 13:27

Promoot een sekte!

Nu hopen dat ze doorzetten met streng optreden. Ook bij andere sektarische kerkgenootschappen en spirituele organisaties die mensen uitbuiten. In stilte wordt er een hoop geleden, vraag het bijv. kinderen van jehova’s getuigen eens hoe het hun leven heeft getekend om zo op te groeien. En dat allemaal onder onze neus.

» Posted By Pietie On September 05, 2012 @ 16:46

Goed stevig stuk! Ongelofelijk dat het nodig blijft om eens in de zoveel jaar een krachtig tegengeluid te laten horen. Mensen worden blijkbaar nog altijd graag geïntimideerd, gemanipuleerd, geïndoctrineerd… Waarom toch?! Wil men zich liever schijnveilig voelen dan zelf nadenken en acties ondernemen?
Hoe lang zou het nog duren voordat dit soort organisaties bij het grote publiek hun macht en impact verliezen en men de werkwijzen en ideeën voortaan snel kan ontmaskeren. Ik verlang naar het moment dat de mensheid eindelijk heeft geleerd van de geschiedenis en voor eeuwig wijs is geworden.

» Posted By Pietie On October 07, 2011 @ 13:11

Winners or losers

Aangrijpend stukje Karin…
Ik geloof dat alle ziekten mij angst inboezemen, ook en vooral als het anderen overkomt, en wanneer ik geen enkele (positieve) invloed kan uitoefenen.
Maar ik vind het ook vreselijk als iemand onder mijn neus wordt neergehaald of onderdrukt, en ik machteloos sta.

Het is tegelijk het spel van de natuur (?), maar lang zo stoer en indrukwekkend niet als het onweer bijvoorbeeld.
Laten we genieten van elk genietbaar moment, en strijden zodra er iets te strijden valt.
En dat doe jij zo mooi en inspirerend.

» Posted By Pietie On September 24, 2011 @ 15:36

Jacht

Er is muislievendheid voor nodig om een thuiswedstrijd te verliezen. Leuke poes!

» Posted By Pietie On September 22, 2011 @ 16:58

Spektakel

Ja gaaf, mooi stuk! Hoe stoer wij ook doen, de natuur is tóch de baas.

» Posted By Pietie On September 14, 2011 @ 10:31

Medische moord

Wow, wat een verhaal. Stel je voor over 100 jaar worden oorlogen en massamoorden op deze manier (uit)gevoerd….

» Posted By Pietie On August 30, 2011 @ 15:50

Echte namen

Als anonieme schrijver kan ik veel beter een uniek individu zijn, wilde ik maar zeggen…

» Posted By Pietie On August 25, 2011 @ 11:34

Ik zou nooit zo veel en uitgebreid op dit blog schrijven, bijvoorbeeld, als dat alleen met mijn eigen naam kon.
Als naam ben je bekend om ‘het product’ dat je in de samenleving neerzet. Daarmee wil je zo goed mogelijk voor de dag komen.
Social media dwingen je om jezelf zakelijk te presenteren (je hebt het daar niet over je twijfels en vragen en uitgesproken ideeën e.d. want dat maakt je kwetsbaar, misschien wel een looser).
Zo verworden we tot plastic poppetjes, of robotjes, die alleen nog maar voorspelbare en wenselijke leuzen opdreunen. Gezellig…

» Posted By Pietie On August 25, 2011 @ 11:33

@16 “Vooral de manier waarop mensen met macht omgaan (…) zegt iets over hun aard! Zijn ze zwak, dan zullen ze er misbruik van maken, zijn ze sterk, dan niet. (…) Het gedrag is niet een op zich staand iets dat losgekoppeld kan worden van de persoon. Het zegt iets over iemands karákter.”

Wel een mooie gedachte eigenlijk dat als iemand misbruik maakt van zijn macht en geneigd is vele anderen te schaden (met veel kracht en geweld), dit komt door een zwakte.
Je zou het ze dan bijna gewoon meteen vergeven!
Het wordt pas mooi als men dat zelf ook wil inzien. De bewaker van Nelson Mandela kon dat, gelukkig. Mede door de opstelling van Mandela. Een van zijn lijfspreuken: “Thinking too well of people often allows them to behave better than they otherwise would.”
De bewaker schijnt nu een van zijn betere vrienden te zijn.

» Posted By Pietie On August 24, 2011 @ 14:01

@6
Nog zo’n (oude) discussie… maar ik denk dat je alleen onderscheid kunt maken tussen fatsoenlijk en onfatsoenlijk gedrag (en dan blijft het nóg subjectief) en niet in dito mensen.
Een mens verandert namelijk nogal eens van gedrag, als men de macht krijgt bijvoorbeeld, of bij een hersenbeschadiging, ik zeg maar wat…

» Posted By Pietie On August 24, 2011 @ 11:48

Rokende rat

Toch maar even een link voor de volledigheid:
http://www.jellinek.nl/informatie_en_advies/vraag_en_antwoord/tabak/?t=9

Jellinek:
“vraag: Wat is nicotinevergiftiging?
Nicotinevergiftiging betekent een teveel aan nicotine. Je hebt milde en zware vergiftigingen.
De symptomen van een milde vergiftiging zijn o.a. duizeligheid, misselijkheid en overgeven. Milde vergiftigingen kun je meemaken wanneer je voor het eerst gaat roken. Je wordt dan duizelig, misselijk en moet soms overgeven. Doordat je aan de nicotine went voel je die effecten na verloop van tijd niet meer.
Bij een acute zware vergiftiging kun je in coma raken. Zware vergiftigingen komen wel voor bij het eten van tabak. Dat gebeurt wel eens door kinderen die een peuk eten. “

» Posted By Pietie On August 23, 2011 @ 12:46

Oei, ik heb eens gehoord dat kinderen en dieren kunnen sterven van het eten van tabak. Maar 1 sprietje zal misschien alleen ongezond zijn?

» Posted By Pietie On August 21, 2011 @ 15:19

Onder gelijken

18 “De oneerlijkheid van ongelijk toegeruste deelnemers…”

Wordt hier nog wel gelezen en gereageerd eigenlijk? Karin schrijft: “Sport is nooit een meting van gelijken. Sport is een meting van verschil, waarbij iedereen elk denkbaar voordeel uitbaat”.

» Posted By Pietie On August 18, 2011 @ 11:53

@5
Ik denk dat tegen de tijd dat er concurrentievervalsing dreigt, de mensheid in aantal zodanig is gegroeid dat we wel andere dingen aan ons hoofd hebben dan het ontwikkelen van super robots. Overleven van voldoende schoon water, tussen de Chinezen, bijvoorbeeld…
Maar dat is misschien een wat zwarte (doch realistische?) voorstelling.

En over die schattige vrouwtjes die zo nodig naast het mooi zijn (wat ze door de mannen krijgen opgedrongen!) medailletjes moeten winnen, je hebt helemaal gelijk: laat liever de mannen de medailles winnen, ze hebben het zo hard nodig!

» Posted By Pietie On August 17, 2011 @ 11:07

Mooi raak stukje!
Ik zie het er nog wel eens van komen dat uiteindelijk alles door elkaar gaat lopen. Zou mooi zijn: Geen aparte instituties meer, iedereen de lof die hem/haar toekomt. Da’s pas olympisch.

» Posted By Pietie On August 17, 2011 @ 10:56

Afvalbak

Hee gezellig, de afvalbak is nog open! :-)

Ik las iets over Theory of Mind, dat mensen zonder veel empathie meestal ook geen geloof hebben. No offens natuurlijk, aan mezelf dan -hoewel. Maar het is interessant dat er in spirituele literatuur staat dat je je geen beeld van God mag vormen, terwijl dat juist iets is wat gelovigen zo goed blijken te kunnen.
http://www.scientias.nl/ontleent-religie-haar-kracht-aan-theory-of-mind/64697

» Posted By Pietie On June 18, 2012 @ 23:39

Jan, wat is concordant?
En volgens mij werd er bedoeld dat je niet per se naar jezelf toe redeneert, maar eerder naar god, Israel, whatever. Er is geen ontkomen aan, al jouw teksten lijken daar in te resulteren. Beetje saai wordt het dan, voorspelbaar inderdaad. Er is geen uitwisseling meer, geen verrassende visies die mijn interesse wekken.
De bijbel kan ik zelf ook wel lezen, heb ik ook gelezen. Mooi boek, maar… ik houd er meer van om hier en nu te kijken hoe ik een medemens kan steunen, hoe ik de werkelijkheid kan omzetten in een verzameling lichtpuntjes, bijvoorbeeld.

» Posted By Pietie On February 19, 2012 @ 19:22

Het bevalt me wel hier in de catacomben… :-)
‘Op de kast’ is denk ik iets assertiever, krachtiger, terwijl ‘in de gordijnen’ wat angstiger klinkt. Ik zie Karin niet in de gordijnen, wel op de kast eventueel, omdat je van daaruit alles goed kunt overzien en op het juiste moment eraf kunt springen.

Het stomme is dat de religieuzen zelf ervoor zorgen dat we in ‘zij’ gaan denken. Want dat is nu juist precies wat ze willen: zich onderscheiden.
De grote vraag is natuurlijk, waarom doen mensen dat. Waarschijnlijk om zich veilig te voelen binnen hun zelf verzonnen kaders.
Als we dat weten, kunnen we het toch opgeven. Ik vind religie zo ontzettend uit de tijd. We weten nu toch genoeg van de wereld, en van de menselijke psyche om geen kaders meer nodig te hebben. Of is dat iets te simpel gesteld, en moet je eerder vragen: hoeveel kaders kunnen we weghalen voordat mensen zich onveilig gaan voelen.
Afijn.

Iets heel anders. Ik voel me een beetje een puber die op de gang is gezet. En dan toch blijven klieren voor het raam, omdat je niet zonder de aandacht van de juf kan.
Tja, er is geen andere manier om een blog te beheren waarschijnlijk: autoritair. Of je moet een team moderators aanstellen die democratisch gaan beslissen wat wel en wat niet mag blijven staan als reactie, en daar ook duidelijke richtlijnen voor maken.
Afijn

» Posted By Pietie On February 19, 2012 @ 09:48

Ik ben ook dogmatisch, merk ik. Als het gaat om hoofddoekjes. En nu ik toch in de afvalbak zit, laat ik dan gelijk even spuien wat ik vanavond bedacht toen ik Ellen Vogel als non in een toneelstuk zag op tv.
Dat is het! Moslima’s met een hoofddoek zijn net als onze nonnen! In feite zonderen ze zich af van de maatschappij op die manier.
Het lukt me vaak niet om contact te krijgen met hoofddoekdragende vrouwen op straat. Nooit iets van een vriendelijk oogcontact, uitzonderingen daar gelaten. Eerst dacht ik dat het angst was, maar in de ogen van die jonge meisjes vooral zie ik afstand, heel veel afstand, en hardheid.
Ik ril ervan.
Net als dat ik ril van religieuze types die vol liefde voor hun god zitten, maar vol haat voor de medemens.
Brrrr.

» Posted By Pietie On February 19, 2012 @ 00:23

Jan, je wordt niet verwijderd, zie hier de afvalbak. Dat is het mooie van dit blog. Als er iemand tolerant is, is het Karin wel!
Circulair betekent dat het heel moeilijk discussiëren is met iemand die een overtuiging heeft waar niet aan getornd mag worden. Elk onderwerp komt dan vroeg of laat weer terecht bij de dichtgetimmerde stellingen en overtuigingen van de gelovige.
Zo heb ik regelmatig een gesprek met een gelovig familie-lid wat als volgt zou kunnen gaan:
– Ik ben wel erg verdrietig dat er mensen vermoord worden door hun eigen regering.
* Maar het is Gods wil, bid tot hem en je zal rust vinden
– Als ik daar zou wonen, zou ik hopen dat ik elders asiel zou vinden.
* In Gods hemel is er asiel voor iedereen
– Maar als je nu niet dood wil? En gewoon wil leven?
* Jouw leven ligt in Gods hand, hij geeft genade, vertrouw op hem en je zult rust vinden

Hoe kun je dan praten met iemand? Weet jij het?
Groet,
Pietie

» Posted By Pietie On February 18, 2012 @ 18:55

Is religie niet per definitie circulair? Dat zou dan ook verklaren hoe er volkerenmoorden kunnen plaatsvinden in naam van God of Allah.

» Posted By Pietie On February 18, 2012 @ 11:20

Grappig hoe deze afvalbak in de kelder opeens samenhang heeft gekregen met het artikel ‘Echte namen’ op de begane grond. Zo zie je maar weer.

» Posted By Pietie On August 26, 2011 @ 09:54

Oh, toch geen gesprek, maar straf? Hmm… ik volg het niet zo. Maar dit is voor mij misschien ook niet echt the place to be, deze ‘duistere kelder’ van het blog. Ik ga maar weer eens naar boven…

» Posted By Pietie On August 24, 2011 @ 00:43

65 “omdat de mens van nature niet alleen nieuwsgierig is, maar ook een sociaal wezen.”

Je (en Karin natuurlijk) zal inderdaad wel gelijk hebben dat het altijd beter is om te proberen in gesprek te blijven. Petje af als dat ook lukt.
Ik heb het talent en geduld er niet voor geloof ik.

» Posted By Pietie On August 23, 2011 @ 11:25

63 ” ‘Uiteindelijk kun je het maar beter over zulke opvattingen hebben dan ze te negeren.’ En daar ben ik het 100% mee eens. En dat is precies wat jij niet wil. ”

Nee, dat is precies wat ‘de breivikjes’ niet willen! Zij hebben schijt aan ons commentaar.
Denk maar niet dat meneer Isaak heel serieus gaat zitten lezen wat wij voor interessante tegen-argumenten hebben, laat staan dat hij daar vervolgens weer inhoudelijk op gaat reageren.
Ik zie er niets goeds (of beters dan nu al geboden wordt, zonder afvalbak) uit voortvloeien. That’s all.

» Posted By Pietie On August 20, 2011 @ 23:44

60. Ben ik vóór het onderschoffelen van radicale meningen? Ik geloof het niet, en ik zou op zo’n ingewikkelde kwestie ook niet direct een pasklare oplossing hebben.
Wel weet ik dat alle ‘Breivikjes’ tegenwoordig een eigen blog hebben.

» Posted By Pietie On August 20, 2011 @ 14:33

«« Back To Stats Page