Zwoele Turken

Twee weken geleden was ik in Istanbul met mijn ouders. Door de stad struinend – wat is die trouwens immens groot – kwam ik langs een winkeltje waar tijdschriften, prullaria en ansichtkaarten werden verkocht en ik was meteen om. In plaats van de standaardplaatjes van het Topkapi, de Aya Sofia of de Blauwe Moskee heb ik uitsluitend kaarten van zwoele Turkse mannen verstuurd.

Ze waren raar, die kaarten. Ze passen allemaal in hetzelfde format, wellicht met uitzondering van die ene jongeling rechtsonder (maar dat schijnt dan ook een filmster te zijn). Er is een grote fysieke overeenkomst tussen de afgebeelde heren: ze hebben allemaal een snor, ze blaken allemaal van zelfvertrouwen, ze lijken allemaal een poging te doen sensueel en verleidelijk te kijken. Machismo in een zacht jasje: onverbiddelijk stoer maar toch een warme schuilplaats – dat is wat ze willen uitstralen. Ruwe bolster, zacht van binnen.

Wat me intrigeert, is dat mijn reactie op dit vertoon volkomen tegengesteld is. Ik denk geen seconde ‘ha lekker’ en alleen maar ‘eew getsie’. Ik vermoed dat Nederlandse mannen ook niet snel zo zullen poseren. Is het Nederlandse culturele beeld van wat een aantrekkelijke man constitueert nu inderdaad zo afwijkend van het Turkse?

[Voor een iets grotere versie van deze onweerstaanbare collectie: klik hier.]

Author: Spaink

beheerder / moderator

44 thoughts on “Zwoele Turken”

  1. Ik denk dat het verschil ‘m zit in wat mannen stoer en knap vinden tegenover wat vrouwen vinden. De Turkse gemeenschap is veel meer een mannengemeenschap.

  2. Eew getsie idd – dat dacht ik tenminste meteen toen ik vandaag ‘mijn’ Turk van de deurmat raapte. Volgende keer maar weer gewoon een Egyptishe sfinx? ;) :)

  3. Lieve T., ik zal het erewoord nooit meer doen! Maar ik vond ze zo erg dat het weer leuk werd ze te versturen :)

    Faye: Ik geloof oprecht niet dat Nederlandse mannen, al dan niet met Turkse achtergrond, zichzelf zo zullen laten portretteren als ze aantrekkelijk willen overkomen….

  4. Kan het gewoon niet laten, had het niet ook aardig gescheeld als er turkse vrouwen afgebeeld waren geweest ;)

    Wellicht wordt het veroorzaakt doordat schoonheidsidealen maatschappelijk gevormd zijn. We vallen ook niet op schotels in lippen of oren, ringen om halsen, een maatje meer of geheel tegennatuurlijk moet elke nederlandse vrouw eigenlijk zo kaal mogelijk geschoren en geharst zijn. Zeker als je het alleen met beeld moet doen, is de culturele bepaling enorm denk ik.

    En hier willen mannen misschien best op de foto maar zijn we ook van ‘doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’.

  5. Haha, heerlijk artikel! Wat ik wel goed vind is dat er tenminste mannen zijn die poseren, en dat die plaatjes gewoon verkocht worden. Eigenlijk stellen ze zich daarmee net zo kwetsbaar op als bij ons de vrouwen die zich in blote truitjes hijsen en op hoge hakken wankelen (terwijl de mannen in veilig pak gehuld de dames graag nastaren). Prima idee dat de mannen zich ook eens wat meer bloot geven! We kunnen nog iets leren van de Turkse man.

  6. Waar het om gaat is dat Nederlandse vrouwen zich absoluut op geen enkele wijze kunnen voorstellen en indenken wat Turkse vrouwen mooi vinden.

    Dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo blijven.
    Van enige de geringste acceptatie erkenning en respectvolle bejegening van anderssoortige geslachten en volkeren zal in Nederland,

    en zeker niet onder vrouwen, nooit ook maar de geringste sprake kunnen zijn.
    Dat is in de genus zo bepaald. En dan doe je daar niet veel meer aan, in de eerstkomende 250 jaar.

    Turkse vrouwen en hun smaak wacht in Nederland alleen maar hoofse bespotting, verachting en vernedering door de übermensch.

    ‘Ô_Ô/’

    Het signaleren van dat alles alleen al, is een open deur intrappen.
    Onder de oppervlakte smeult gelukkig het verzet, en dat is het mooiste wat je in die mooie Turkse vrouwenogen kunt zien.

  7. Volgens mij hetzelfde mechanisme als waardoor kleding en kapsels op foto’s van 20,30,40 jaar geleden er nou zo ‘vreemd’ uitziet. Ik zie enige gelijkenis tussen de collectie en jaren 70-porno gezichten (iemand moet het zeggen).

  8. Ik geloof niet dat de getoonde kaarten echt representatief zijn voor een algemeen mannenideaal of iig het mannenideaal van de nieuwe generatie.
    Iedereen ziet toch wat in zijn eigen leeftijdscategorie? Ik bedoel mijn tante van 60 vindt Ron Brandsteder nog steeds een reuze knappe man. Dus het zegt meer over het publiek dat zulke kaarten koopt dan over een algemeen beeld denk ik. Ja, Turkse mannen horen een snor te hebben, al zit de klad daar ook in geloof ik. Maar je hebt ook aantrekkelijke snorren.

    En ja, ze horen macho te poseren, maar dat doen NL mannen ook, soms op een quasi ‘tongue in cheek’ manier.

    Misschien houdt dat winkeltje die kaarten er alleen in omdat buitenlanders ze kopen als iets ‘typisch turks’ ipv de Aya Sofia?

  9. Wat me opvalt is dat op vier van de acht kaarten ook de namen van de mannen vermeld staan. Eén ervan zou een filmster zijn. Als het onbekende mannen zijn hoeven we hun namen immers niet te weten, lijkt me. Ik heb dan ook het vermoeden dat de mannen in Turkijë beroemd zijn. Misschien zijn het schrijvers of televisiepersoonlijkheden?

    Ik kan me herinneren dat ik, lang geleden op de middelbare school, mijn leraar Nederlands een keer getergd heb, door hem voor zijn verjaardag een kaart te sturen met een foto van Maarten ‘t Hart.

    Deze anekdote vind ik leuk om te vertellen, maar illustreert ook dat een rekje met kaarten van mensen niet per sé een vertegenwoordiging hoeft te zijn van het nationale schoonheidsideaal. Met alles respect voor Maarten ‘t Hart, durf ik hier toch wel te stellen dat hij, ook in die tijd, niet het esthetisch ideaal van de gemiddelde Nederlander is geweest. De reden dat zijn foto op een ansichtkaart was terechtgekomen was een andere.

    Karin, heb je navraag gedaan over wie de mannen op de kaarten zijn?
    Vind het geestig dat je je vriendinnen hebt getrakteerd op een dergelijke ansicht uit Istanboel LOL.
    Nog geestiger en toch ook een beetje shockerend vind ik het dat de foto’s voor jou aanleiding zijn om vragen op te werpen over culturele beelden van aantrekkelijke mannen.

    Of Maarten ‘t Hart nog steeds wordt afgebeeld op ansichtkaarten weet ik niet, maar ik zou er plezier in hebben wanneer buitenlandse toeristen zijn kaart, of die van een willekeurige andere auteur, naar het thuisfront zouden sturen en zich zouden verkneukelen over de aantrekkelijkheid van de Nederlandse man.

  10. De onderste drie (rechtop staande) foto’s zijn volgens mij dezelfde man. Zou hij ook niet een beroemde zanger/acteur kunnen zijn?

  11. Ferrie, ik dacht dat nummer 1 en 3 van de onderste rij dezelfde waren. Nummer 2 leek me iemand anders, maar ik kan me vergissen… Verder vermoed ik dat alle afgebeelde heren beroemd zijn maar alleen van nummer 4 onderaan weet ik dat zeker.

  12. Ik weet helemaal waar het me aan doet denken. Aan m’n kauwgomplaatjes filmsterrenverzameling van de jaren vijftig. En die tijd is lang voorbij. Aan de andere kant wel heel Istanbuls en ik vind Istanbul een verrukkelijke stad. Een prentbriefkaart van willekeurig welke Hollandse man lijkt me ook erg “he, gadsjie”, heeft denk ik niet zoveel met schoonheidsidealen te maken.
    Mannen zijn zelden aantrekkelijk. Vandaar de prentbriefkaarten van dingen die de tand des tijds hebben doorstaan en die iedereen wel zo’n beetje mooi vindt, als de Bosporus en die prachtige fresco’s daar.

  13. Bij deze ook een filmpje. Er staan heel wat video’s op You Tube. Gencebay is behalve zanger ook regisseur. Weet niet of de video’s een soort clips zijn van hem als zanger, of dat het filmpjes zijn, door hem gemaakt. Verleiding en aantrekkingkracht spelen zeker een rol in de fimpjes ;-)

    http://www.youtube.com/watch?v=VLMLrhzUsCI

  14. Hoi,
    Wellicht kan ik wat licht in de duisternis brengen.
    Er is hier weinig vreemds aan de hand en heeft zeker niets met “de smaak” van “de Turkse vrouw” te maken. Het behoeft waarschijnlijk wel wat uitleg. De reactie van het zijn “jaren70-porno gezichten” komt het dichtst bij de waarheid.
    Een aantal zaken eerst op een rij:
    1.Turkse klassieke muziek en ook volksmuziek wordt heel anders beleefd dan hier. Men doet er aan. Mensen luisteren er naar maar brengen het zingen en het gezamenlijk muziek maken vaker in de praktijk in alle lagen van de bevolking.
    2. Er is een soort “Diva” en “Sterren” cultuur die midden-oosters is en vergelijkbaar met de Arabische. Hierbij wordt gedweept met oude zangers en zangeressen. Denk aan Al Qalsum in Egypte. Turkije heeft ook een hele rij van dat soort artiesten.
    3. Ja, de meeste foto’s zijn van artiesten die hun hoogtijdagen in de jaren 60 en 70 hadden. Sommigen zijn nu oud en anderen dood. Maar er wordt nog steeds veel naar hun muziek geluisterd en op feesten (na)gezongen.
    4. Die foto’s komen op de Turken net zo oubollig over als op ons hier maar ze blijven die “ouden” eren door hun foto’s in hun glorie dagen in circulatie te houden.

    Ik stuur zelf ook graag deze kaarten naar vrienden … :) ….als een soort grap, juist wanneer ik het soort muziek niet waardeer.. ;)

  15. Deger, dank voor je verhelderende toelichting, en leuk, die gezamenlijke speurtocht naar de origine van deze heren!

    Overigens ben ik zelf een groot fan van Abdel Halim Hafez. Ook zo’n held uit de jaren zestig en zeventig, maar die ging daar dan weer niet zwoel bij kijken, eerder geprangd. Niettemin oogt-ie heden ten dage als de ideale schoonzoon :)

  16. Men zou eens naar Al Jazeera, TRT Int. en MBC (de mooiste vrouwen) kunnen kijken. Dat zou men eens kunnen doen.

  17. Deger Hammudoglu: we sloegen met zijn allen de plank behoorlijk mis dus ;) Mooi principe wel, dat de oude beroemdheden nog steeds op die manier geëerd worden. Dat gebeurd hier aanzienlijk minder denk ik (eerder een vernietigend stuk in de krant waarschijnlijk)

  18. Stel je voor dat Turkse vrouwen zo naar onze mannen peepten. Dat doen ze gelukkig niet. Hun mannen zouden hun wel effentjes wat anders piepelen. Dat is het verschil.

  19. @ 25 annet: Goh, ja! Maar dan zijn die plaatjes ook echt wel oud. Ibrahim Tatli was waanzinnig populair onder de Griekse zigeuners met wie mijn lief en ik sinaasappels plukten in het voorjaar van ’89. Als ik het me goed herinner was hij zanger en filmster tegelijk. Heel romantische films.

  20. “Ik stuur zelf ook graag deze kaarten naar vrienden … :) ….als een soort grap, juist wanneer ik het soort muziek niet waardeer.. ;)”

    En jij denkt dat wanneer een Hollander, die niet eens de moeite neemt om EERST, en niet ACHTERAF, uit te zoeken wie die mannen nou echt zijn, over zulke “apensmoelen” grapt met haar Europese vriendinnen (zoals Hollanders vroeger over zwarte apensmoelen grapten en daar plaatjes van uitwisselden), jij denkt dan dat de strekking van de grap precies hetzelfde is als wanneer jij er zelf over grapt met jouw mensen terwijl jullie wel weten wie die mensen daadwerkelijk zijn? In een ander tijdperk zaten de blanke vrouwen van Hollandse slavendrijvers te grappen over die zwarte apensmoelen van de negerslaven, nu grappen blanke Hollandse lesbienes over de apensmoelen, of stereotype “gastarbeidersmoelen” (Nikkers van Europa), want laten we wel wezen, het idee dat iemand die er “zo uitziet” een zanger of een filmster zou zijn in zijn eigen land is bij de op uiterlijkheden en cosmetica gefixeerde Hollanders een non-gedachte. Het is gewoon oer-Hollands racisme dat terug gaat naar het slavendrijftijdperkt, kinderachtig en helemaal NIET LOL.

  21. Stel je gerust, zoiets komt alleen in Amsterdam voor. In de rest van het land, en zeker in het zuidelijk (mijnwerkers)gebied, zijn buitenlanders al lang volledig ingeburgerd. Daar worden geen grappen gemaakt. Maar weten die Amsterdamsen, op hun onbewoond eiland veel. Laat ze maar. Dan hebben we d’r zo weinig mogelijk last van (door d’r niet te komen). Wat ‘n triestig volk.

  22. Maar wie heeft nou nog Lee en Rob aan de muur hangen? Om dat voor elkaar te krijgen moet er denk ik een combinatie zijn van ‘langzame tijd’ (geen internet, weinig tv, zodat een muziekje stevig kan indalen in het geheugen), een vleug nationalisme en zoiets als gut feeling, dat laatste feel je vanzelf alleen in een taal die je echt begrijpt.
    Die Tatli is trouwens een suksesvol zakenman, in muziek, in vliegen, in horeca, in geen idee want mijn turks is nul komma nul. Maar zie zijn site: http://www.tatlises.com.tr/ Reuze grappig dat de fotoos geen spát zijn veranderd!

  23. Grappig, annet…. de foto’s op Tatli’s site zijn inderdaad van hetzelfde type als die op de ansichten, wat de eerdere suggestie onderuithaalt dat het om oude foto’s zou gaan.

  24. geen idee hoe ik die snorren moet zien binnen de ‘macho’ cultuur, maar wat me een aantal jaren terug vooral verbaast heeft is de inmense populariteit van Bulent Ersoy (een omgebouwde kerel).
    hoewel.. in veel aziatische landen is het heel normaal dat mannelijke artiesten zich zeer vrouwlijk voordoen, en in de jaren 80 was dat in het westen ook nog heel gewoon: http://usuarios.lycos.es/hardrockbuenosaires/caratulas_cds/caratulas_cds/poison_lookwhatthecatdraggedin_front.jpg (hahahaa)

  25. @ juzo

    Zo nieuw is dat niet, als je het androgyne bedoelt. Als je letterlijk biologisch geslachtsloos bedoelt (en dat zou echt zo zijn en aanslaan), is het voor ons “Vaarwel genetische diversiteit, vaarwel menselijke diersoort, hallo wereld vol tweelingen die mettertijd versplinteren tot 1001 verschillende soorten en adieu cultuur.”

  26. Heer Tatli lijkt ook als twee druppels water op de fietsenmaker bij mij om de hoek. En díe ziet er weer uit als een oude foto.
    Reuze verwarrend allemaal ;-)

  27. @ moos: Is het een soort onwetendheid, dat je op zo’n onbeschofte manier over een transseksuele vrouw schrijft? Of heb je er een andere verklaring voor dat je ten overstaan van zo iemand de gewone beleefdheid laat varen?

  28. Ik begrijp ook niet waarom mannelijke artiesten die zich vrouwelijk voordoen, op welke manier dan ook, om te lachen zijn. Behalve dan wanneer het als grap bedoeld is, bijvoorbeeld bij Tante Es of Annie de Rooij.
    Waarom zou een transseksueel niet geliefd of populair kunnen zijn Moos?

  29. @Janiek, agnes
    he, wat?… heb ik iets verkeerd gezegd? ik heb geen enkel waarde-oordeel gegeven, dus ik zie niet in wat jullie in m’n opmerking lezen.
    ik verbaas me er gewoon over dat zoiets in een redelijk conservatieve macho-cultuur blijkbaar meer geaccepteerd is dan hier, en of dat dus is te rijmen met de foto’s waarop turkse mannen zich als uber-macho presenten. ( of bestempel jij ‘verbazing’ niet als iets positiefs misschien? dan verschillen we daarin van mening. )
    Ik heb me jarenlang geinteresseerd in wereldmuziek en het is opvallend dat in de landen ten oosten van Europa zangers zich veelal androgyn presenteren, wat soms ook een onderdeel is van eeuwenoude tradities.
    Na David Bowie in de jaren 70 en nog een paar glam-rock bands in de jaren ’80 (vandaar dat fotootje) zijn juist in de westerse cultuur de verschillen tussen mannen en vrouwen alleen maar gepolariseerd in de westerse artiestenwereld. Naar aanleiding van het artikeltje van Karin leek het me juist interessant om die tegenstelling te benoemen om e.e.a. even in perspectief te plaatsen.
    In de jaren 80 had ik op als pubertje ook dat soort posters (poison, europe, etc.) in m’n kamer hangen, en nu vind ik dat er net zo ‘raar’ uitzien als de snorren op bovenstaande foto’s (of zoals je wilt, aerobicdames in bikinis in de jaren ’80 met enorme haardos.)

  30. Fijn dat je het even uitlegt Moos. Komt denk ik door de combinatie van de woorden “een omgebouwde kerel” en aan het eind zoiets als : “hahahaha”.

    Met mijn beperkte kennis van allerlei culturen uit het oosten heb ik een beeld van gescheiden werelden voor mannen en vrouwen. Vrouwen en mannen die muziek maken, dansen en anderszins vermaak bieden vallen sowieso buiten die twee categorieën. Mannen met gedrag of uiterlijk dat in de categorie vrouwelijk wordt geplaatst, kunnen in de “artiestenwereld” toch een plek vinden.
    Dit mechanisme bestaat volgens mij overigens niet alleen in oosterse culturen, maar ook in westerse.

  31. @ moos: Zoals Agnes al schreef: het gaat om die “omgebouwde kerel”. Dat is een buitengewoon denigrerende manier om over een transeksuele vrouw te spreken. Uit je reactie lijkt het alsof je je inderdaad van geen kwaad bewust bent. Nu dus wel ;-).

  32. hahaha ja sorry. Je hebt ze wel uitgekozen hoor. Te vergelijken met dat een Turk naar Nederland op vakantie komt en een kaartje van Frans Bauer, Andre Hazes en Gordon naar zijn geliefden verzend.

    De eerste foto linksboven: Orhan Gencebay, een legende trouwens, je zou is moeten kijken naar de documentaire van de Turks/Duitse Producer Fatih Akin Crossing the Bridge, waarin hij de verschillende muziekculturen in het land in beeld brengt. Orhan Gencebay een virtuoos op de Baglama.
    Hier een voorproefje.
    https://www.youtube.com/watch?v=vIyMhjgaMa4

    De tweede en de derde zijn dezelfde personen: Ibrahim Tatlises, een volkszanger/talkshow presentator/zakenman. In 2011 in een aanslag bijna vermoord. Weliswaar geraakt in zijn hoofd door een kogel, afgevuurd met een AK47.

    De laatste van rechtsboven: Ferdi Tayfur. Een zanger die altijd huilt tijdens het zingen of huilend zingt.

    De eerste drie gezien vanaf rechtsbeneden: Muslum Gurses. Te vergelijken met Andre Hazes.

    En de laatste rechtsbeneden: Klopt die valt er buiten. Dat is de Turkse Rambo, genaamd Polat Alemdar. De hoofdrolspeler in de controversiële film Kurtlar Vadisi Filistin, een film die in Duitsland verbannen werd van de bioscoopzalen.

  33. Hayati: Dank voor je uitgebreide toelichting en je geestige commentaar :)

    Alleen: bij een Nederlandse AKO zul je niet snel een verzameling ansichtkaarten aantreffen met mannelijke volkszangers erop, laat staan dat ze dan allemaal zo zwoel kijken. Die verleidelijk bedoelde blik, daar was ‘t me om te doen: die acht ik uniek.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Hou me per e-mail op de hoogte van nieuwe reacties op dit artikel.
      (U kunt zich hier abonneren zonder zelf te hoeven reageren.)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.