Vrolijk nieuws

Trent Reznor aka Nine Inch Nails heeft afgelopen maandag een nieuw album gelanceerd, Ghosts I-IV. Reznor is vorig jaar, net als veel andere grote artiesten, weggeggaan bij zijn platenmaatschappij: hij was dodelijk ongelukkig met de eisen die ze hem stelden. Reznor doet ‘t nu alleen. Ghosts komt derhalve niet in de winkel.

Dat blijkt ook helemaal niet nodig te zijn. Reznor biedt Ghosts via het net aan: gratis, als je wilt, maar je kunt ook betalen. Vijf dollar als je alles wilt downloaden, 10 dollar als je later een cd thuisgestuurd wilt krijgen, 75 dollar voor een pretpakket en 300 dollar voor een deluxe editie. Het loopt storm: de server lag plat, en de deluxe editie was binnen twee dagen uitverkocht. Verder zijn alle nummers onder een Creative Commonslicentie uitgebracht: je mag ze zelf herdistribueren zolang je er maar geen geld mee maakt.

Iemand rekende vandaag uit dat Reznor alleen al vanwege de uitverkochte deluxe-versie (waarvan er 2500 beschikbaar waren) in twee dagen tijd 75.000 dollar heeft opgehaald. Hij heeft inderdaad geen platenmaatschappij meer nodig… Wat meer is: Ghosts is geweldig. Ik draai ‘m al drie dagen. (Ik heb overigens de tien-dollar-versie gekocht.)

(Natuurlijk werkt dit model niet voor iedereen. Reznor is flink bekend, dat scheelt. Maar ook kleinere goden kunnen zich zelfstandig een goed inkomen verwerven: een hechte fanbase van duizend mensen volstaat.)

Ander vrolijk nieuws, maar dan meer van het type keihard uitlachen, komt van de MPAA, de filmindustrie. Die klaagt altijd zo dat piraterij hun zakenmodel onderuit haalt en dat ze grote verliezen lijden door file sharing. Welnu, uit een persbericht van de MPAA blijkt dat de opbrengsten van bioscoopkaartjes nog nooit zo hoog is geweest als in 2007. Hoezo last van piraterij?

Rectificatie: Reznor verdiende in die nog geen twee dagen natuurlijk 750.000 dollar, niet 75.000 dollar. Immers, 2500 (het aantal deluxe versies) maal 300 dollar is 750.000. Spaink toch.


Aantal reacties: 11

  1. Thomas J. Boschloo ≡ 07 Mar 2008 ≡ 23:41

    Dat Trent de platenmaatschappijen uitschakelt is goed. Dat zijn toch allemaal hufters die je niet van creativiteit of goede smaak kunt betichten. Maar de cd winkel zal ik wel missen. Ik kwam er altijd graag toen ik nog uit meer kon kiezen als de top veertig en een paar gouwe ouwe.

    Nu alleen nog een creditkaart aanvragen. Is dat eigenlijk wel veilig op internet? Moet ik zeker een boekhouding gaan voeren om fraude voortijdig te signaleren. Dank je Trent! Nu *kan* ik je muziek goedkoop kopen maar *heb* ik geen tijd meer om het ontspannen te beluisteren!

  2. Edwin ≡ 07 Mar 2008 ≡ 23:41

    Je kan altijd proberen met Paypal, heb je in Nederland niet eens een credit card voor nodig. Kan volstaan met een bankrekening. Moet je wel rekeken op een week verwerktijd.

  3. Thomas J. Boschloo ≡ 07 Mar 2008 ≡ 23:41

    Trent wil eerst mijn e-mail voor hij mij verteld hoe (en of) ik kan betalen.

    Op http://ghosts.nin.com/main/faq staat trouwens dat hij *wel* in Europa in de winkels komt op 8 april.

  4. JuZo ≡ 09 Mar 2008 ≡ 23:41

    Ja. Het is allemaal heel mooi en aardig natuurlijk. Maar nou hebben we in de afgelopen voorbije week gehad:

    a. de internationale vrouwendag.
    b. ‘n artikel in de TROUW waarin staat dat de vrouwenbeweging stilstaat.
    c. ‘n uitstekend interview gisteravond in “Het Gesprek” met Cisca Dresselhuys.
    d. de verdwijning en weer terugkeer te Brussel en Kerkrade van een Somalische vrouwenactiviste (en niet zomaar de eerste de beste).
    e. de algemene constatering in de Nederlandse media dat acceptatie erkenning en anti-discriminatie van holebi’s volledig tot stilstand is gekomen en zelfs holderdebolder achteruit donderlazerstraalt.

    ‘t Zal nou toch onderhand wel weer eens tijd worden dat Karin Spaink iets behoorlijks doet.

    ‘\~_~/’ – Vader Wacht Op Zijn Tabak.

    Prettige zondag.

  5. JuZo ≡ 09 Mar 2008 ≡ 23:42

    Thank you for your interest in Ghosts I. To download your files, click on the link below. If the link below is not clickable, copy it and paste it into your web browser’s address bar. http://store.nin.com/download/order?id=……….
    Note: Your download will be a zip file. The zip file contains all the music, the PDF, and some extra content. If you are using Mac OS X or Windows XP/Vista, just double-click on the zip file once it’s downloaded, and it will open the folder with your content. You can also use free “unzipping” software like StuffIt for Mac and WinZip for Windows.

    Aai dzank joe verri mutsj, maar de muziek die deed mij niets, eigenlijk feitelijk. Zo jammer.

    ‘\~_~/’ – ik heb maar gauw batanga radio weer opgezet holleej.

    dan ziet de wereld er ineens weer heel wat leuker uit.
    http://www.bachataradio.com/livemusic_011.htm

  6. JuZo ≡ 10 Mar 2008 ≡ 23:42

    http://santebrun2.blogs.com/

    ‘\^_^/’

  7. nee@niet.grom ≡ 10 Mar 2008 ≡ 23:42

    Bij Interscope verkocht Reznor double platinum. Volgens Moses Avalon moet je vandaag de dag double platinum verkopen om een fatsoenlijk inkomen te hebben in de muziek biz. Uiteindelijk houdt een artiest die 2 miljoen verkoopt daar 1 ton aan over, dat ook nog eens door X aantal bandleden verdeeld moet worden! (Geen wonder dus dat iedereen de business verlaat, want is dit belachelijk of niet?! Je verkoopt 2 miljoen en houdt er maar 1 ton aan over!).

    $ 75.000 binnen een week suggereert dat Reznor het niveau van zijn vorige inkomen zeer snel zal inhalen, omdanks of dankzij het feit dat hij “voor zichzelf” begonnen is. Ik hoop het, want het aller-leukste zou zijn als hij kan bewijzen dat hij met dit nieuwe model MEER kan verdienen dan bij een platenmaatschappij. Dan gaan er nog meer schapen over de dam.

    Ik wil juist dat alle grote goden de platenmaatschappijen gaan verlaten – zonder dat ze een armoedeval maken, natuurlijk, want anders moeten ze een prijs betalen voor hun kunst, en waarom moet de artiest altijd die prijs betalen voor zijn kunst (dat ook nog eens na jaren uitgeknepen te zijn door de platenmaatschappij)?

    En je moet je ook denken dat de meeste artiesten die met hun platenmaatschappij breken meestal zeggenschap verliezen over hun “back-catalogue”, alles wat ze tot dan toe hebben uitgebracht. Als Starfuckers Inc straks in een of ander dom sneakers reclamespot weerklinkt dan weet je wie zn schuld het is (de platenmaatschappij die de NIN back-catalogue aan het melken is voor dat het waard is) Als je nu nog The Downward Spiral koopt gaat al het geld naar Interscope (reden te meer om het te downloaden).

  8. Spaink ≡ 10 Mar 2008 ≡ 23:42

    Grom, pas nu jij in je commentaar het bedrag aanhaalt dat Reznor in nog geen twee dagen binnenhaalde, zie ik mijn vergissing: hij heeft 750.000 dollar verdiend met die deluxe versie. Hij zit dus al ver over een riant jaarsalaris heen, zelfs als-ie dat bedrag moet delen met zijn muzikanten :)

    Ik heb een rectificatie onderaan het bericht geplaatst. Dank.

  9. Thomas J. Boschloo ≡ 11 Mar 2008 ≡ 23:42

    Trent heeft $ 750.000 omgezet. Niet verdient. Winst == Omzet – Kosten Bovendien kan Trent niet elk jaar een nieuw album uitbroeden zoals wel is gebleken na TDS :-)

  10. nee@niet.grom ≡ 17 Mar 2008 ≡ 23:42

    Om een idee te krijgen van hoeveel geld Reznor straks in zijn eigen zak zal kunnen steken, copypaste ik het volgende over TAFKAP/Prince (stuk uit 2005) en de online verkoop van zijn 1998 cd-set Crystal Ball:

    “Prince explain[ed] that while he received something on the order of 10% of $10.00 or so (the wholesale price of a new CD) under his contract with Warner Bros., he pocketed between 85% and 95% of the wholesale price of Crystal Ball, depending on how he sold it. ‘You know how much Crystal Ball goes for?’ Prince asked Gordon, who indicated that he did. (It was selling for around $50.00.)

    Then came a priceless moment where Gordon, having done the math in his head, realized that the little man sitting opposite him was in the process of cashing out what amounted to a winning lottery ticket, $40.00 at a time. Seven years later, Crystal Ball had sold a million copies. That’s right, $40.00 times one million. Do the math on that. Prince also had an ace in the hole – the internet.

    Prince knew, if he could only get full control of his name and his music, that he could make more money than he ever had before, even while his popularity remained at levels it hadn’t dipped to since back when he was a wide-eyed, afro-wearing guitar prodigy.”

    Review: Prince’s ‘Don’t Play Me’
    http://www.thenewblackmagazine.com/view.aspx?index=464

    Zoals jullie waarschijnlijk al weten was Reznors doorbraak-hit in Amerika, het nummer Closer, geinspireerd door Prince. Ik denk dat Reznor de ontwikkelingen rond zijn muziekaal voorbeeld Prince een tijd lang vanaf de zijkant in de gaten heeft geobserveerd, om, na de evident positieve verkoopresultaten van Prince met Crystal Ball, vervolgens zelf dezelfde kant (van het internet) op te gaan.

  11. Thomas J. Boschloo ≡ 27 Mar 2008 ≡ 23:43

    Heb hem getorrent (Ghost I, mocht volgens de site) en een nummer geluisterd en het beviel :-)

    Karin, als je van dit soort dingen houdt, probeer de Quake I cd eens te krijgen. Daar staan een hoop ambient nummers op. Als het niet lukt upload ik hem wel voor je (mp3). In het spel zelf zitten sound effects door Trent. Je kan hem als ik het goed begrijp emuleren op je nieuwe Mac ;-) De graphics zijn een beetje gedateerd.

Schrijf een reactie

E-mail adressen worden niet getoond noch aan derden doorgegeven.
Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *